عاجل
الأربعاء 15 مايو 2024 الموافق 07 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

فوضى داخل مؤتمر مصطفى كامل في نقابة المهن الموسيقية.. والفنان يعلق: "دا حد قاصد"

مصطفى كامل
مصطفى كامل

وصل الفنان مصطفى كامل منذ قليل لبدء مؤتمره الأول في نقابة المهن الموسيقية، الذي من المقرر أن يشارك خلاله خططه المقبلة للقضاء على فساد نقابة الموسيقين.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير فوضى داخل نقابة المهن الموسيقية في مؤتمر مصطفى كامل

فوضى داخل نقابة المهن الموسيقية في مؤتمر مصطفى كامل

وانتشرت الفوضى داخل مؤتمر مصطفى كامل الأول في نقابة المهن الموسيقية، ما دفع الفنان يعلق بانفعال: “عيب كدة واللي هيتكلم بانزعاج هيتم طرده برة، ولا هو فيه حد قاصد يعمل الشوشورة دي”.

وتابع مصطفى كامل حديثه: “سيبوا الاعلام ياخد مننا البيانات اللي تخص الجمعية العمومية وتفيد الرأي العام، وهقعد ما كل اصدقائي واحد واحد مش هروح الا اما تقوليلوا روح”.

تصريحات حلمي بكر عن مصطفى كامل

من ناحية أخرى، قال مصطفى كامل خلال بث مباشر عبر موقع تحيا مصر على هامش أول مؤتمر صحفي لـ مصطفى كامل في نقابة المهن الموسيقية: “مصطفى راجل وجدع من الدورة اللي فاتت ولو كان دخل الدورة اللي بعديها كان هيعمل انجازات، مش واحد يطلع يقول احنا بنعيش في ظل  الفساد انت عملت اي عشان تخفف الفساد، سبب الانهيار اللفظي”.

وتابع حلمي بكر حديثه، قائلا: “إحنا حصلنا انهيار لفظي  في الفترة الأخيرة، ومعظم المجلس لازم يتغير، ولازم نراجع لجان العمل، ولازم يتعمل مشروع تأميني للمعاش، وانا نازل وتعبان عشان افرح بمصطفى، دا ابني ورؤية وخبرة وعضو قديم”.

وعن هجومه على مطربي المهرجانات، فقال: “أنا مش ضد المهرجانات أن ضد المسمى الكذاب، وضد الألفاظ البذيئة وأولدنا اللي باظوا،  ولازم يكون ليهم عقوبة لو قالوا ألفاظ بذيئة وتضر بالذوق العام".

واختتم حلمي بكر حديثه، قائلا: “كلنا بنهني مصطفى  كامل، متاكدين أنه هيعمل انجازات كتير، وهنتكلم في المؤتمر عن كل حاجة ومعظم المجلس هتيغير واللي غلط هيتحاسب وكل واحد بريئ هيتعمله حفلة شاي، وكل اللي هيتقال في المؤتمر هيكون في انجاز لصالح الجمعية العمومية”.

مؤتمر نقابة المهن الموسيقية

جدير بالذكر، أنه استقبل أعضاء الجمعية العمومية لـ نقابة المهن الموسقيقة، الفنان مصطفى كامل، نقيب الموسيقيين الحالي بالطبل والزمامير والزفة البلدي والورود، وذلك في أول مؤتمر صحفي له بعد توليه رئاسة النقابة خلفا للفنان هاني شاكر.

تابع موقع تحيا مصر علي