عاجل
الأحد 12 مايو 2024 الموافق 04 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

بسبب مذيع مشهور.. تامر أمين يكشف حقيقة انسحابه من قناة فضائية

تامر أمين - حبر سري
تامر أمين - حبر سري

كشف تامر أمين عن حقيقة عزم مذيع أكبر منه على إبعاده عن قناة فضائية عمل بها لفترة، وذلك في حواره مع حبر سري. 

تحيا مصر يرصد لكم تصريحات تامر أمين في حبر سري  

تامر أمين وحقيقة انسحابه من قناة

وقال تامر أمين: المحور؟ وقت ما روحت المحور سنة 2011 كان عمرو الليثي، وبكنله كل الإحترام. 

وتابع كاشفًا الحقيقة: والدكتور حسن راتب استعان بيا وقالي بنعمل المحور 2 واشتغلنا كام شهر وحصل مشكلة تمويلية في القناة، وقالي هنضطر نوقف شوية، وفسخت التعاقد ساعتها. 

تامر أمين: أنا رقم 1 في قناة النهار 

وقد أكد الإعلامي تامر أمين على أنه رقم 1 في قناة “النهار” وفقًا للاحصائيات، مشيرًا إلى أن منافسه الأول هو الغعلامي عمرو أديب.

حيث قال تامر أمين: “المذيع رقم 1 في قناة النهار، انا ولا محمد الباز.. انا من حيث الإحصائيات، والمنافس ليا عمرو أديب، فأنا بحترمه وبقدره وهو في الغالب متصدر التريند، هو مجتهد وموهوب وهي دي خلطة النجاح”.

بداية تامر أمين في مجال الإعلام 

وفي الحلقة ذاتها تحدث الإعلامي تامر أمين عن بداياته في مجال الإعلام، حيث قال: “أنا 18 سنة شغال في توك شو، كل ميسر لما خلق له، لما دخلت الإعلام سنة 96 وضعت في السياسة وكنت 22 سنة، واشتغلت في السياحة الأول، ولما نجحت في الاختبار قولتله عايز يا قناة الرياضة أو المنوعات، وعرف بعد الإمتحان مش قبله، ويا أهلًا بالواسطة اللي بالشكل ده، هي تديني فرصة مش اخد حق حد”.

وتابع “أمين”: “وكتبت بإيدي قناة النيل للأخبار، وبدايتي اللي أهلتني وادتني خبرة، وبعد كده صباح الخير يا مصر، وبعد كده البيت بيتك وربنا فتح عليا وخلاني من نجوم الإعلام وقتها، والقصص الشائكة بتبقى طبع، في ناس بتحب تطبطب وتلطف، وبحب المواجهة”.

سبب بُعد تامر أمين عن السياحة 

وعن حادثة الأقر قال تامر أمين: “حادثة الأقصر 97 عرفتني وقتها ان السياحة مجال مش مأمون، لأن حادثة إرهابية قعد ناس في بيتها سنين، ومن أكتر المجالات الحساسة، وده اللي خلاني اغير المهنة”.

تابع موقع تحيا مصر علي