عاجل
الجمعة 29 مارس 2024 الموافق 19 رمضان 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

مدحت العدل عن ظاهرة رفض التلامس للفنانين: مش بشتغل مع حد كده.. والفن مش عيب

مدحت العدل
مدحت العدل

كشف الدكتور مدحت العدل عن رأيه في ظاهرة رفض التلامس بين الفنانين وذلك خلال لقائه ببرنامج حبر سري مع الإعلامية أسما إبراهيم. 

تحيا مصر يرصد لكم تصريحات مدحت العدل عن رفض التلامس 

مدحت العدل عن ظاهرة رفض التلامس للفنانين: مش بشتغل مع حد كده.. والفن مش عيب ولا حرام

وقال مدحت العدل: له مطلق الحرية، طلما المخرج وافق، وانا ضد الاعلان عن ده، عشان كده هو بيدين زمايله وبتزايد عليهم لكن ليك مطلق الحرية. 

وتابع: ومرضاش اشتغل مع حد كده واحنا في شركتنا بنشتغل في اساسيات المهنة والفن لا عيب ولا حرام وهو اسمى شئ في الدنيا ومفيش شروط في شغلانتنا.

مدحت العدل يقارن بين محمد صلاح وشيكابالا 

كما تحدث مدحت العدل عن اللاعب الذي يراه أحرف من الفرعون المصري محمد صلاح، وذلك خلال لقائه ببرنامج حبر سري مع أسما إبراهيم. 

وقال مدحت العدل: شيكابالا أحرف من صلاح، ولو سألنا صلاح هيقول شيكابالا أحرف مني، وفي ظروف كتيرة مساعدتوش. 

وتابع: ولو كان بعقليته دلوقتي من ٥ سنين كان زمانه وصل، وفي مصطفى محمد وتريزيجيه. 

وأضاف مشيدًا بالفرعون المصري: ومحمد صلاح فلتة زمانه وهو ظاهرة عالمية مش مصرية بس، ومصر فيها كتير زي محمد صلاح وام كلثوم وعبد الحليم.. وفي مشروع بيتعمل اسمه كابيتانو بيتعمل عشان المواهب دي.

مدحت العدل ونجلاء فتحي 

وتحدث مدحت العدل في الحلقة ذاتها عن مدى موافقته لرأي نجلاء فتحي بشأن تصريحاتها عن الزعيم، وذلك خلال لقائه ببرنامج حبر سري.

وقال مدحت العدل: مش موافقها، انا مع حرية الرأي طلما اتكلمت عنه مش بشكل شخصي يبقى حره ووجهة نظرها ومش لازم تبقى مظبوطة، وانا مع حرية الرأي طلما مذكرتش عادل إمام شخصيًا.

وتابع: كل واحد بيقول وجهة نظره في الفن، وانا مش بقول رأيي، وبندافع عن حرية الرأي.

حادث مدحت العدل 

ويذكر أنه في وقت سابق، أعلن السيناريست مدحت العدل تعرض السائق الخاص به لحادث سير على طريق الساحل الشمالي، حيث كتب مدحت العدل عبر حسابه الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: “حادث تعرض له سائقي في طريق القري في الساحل الشمالي نتيجة طيش شاب أصر علي تجاهل علامات المرور رغم المجهود المضني الذي تبذله الدولة ومرور العلمين، ولكن ما اذهلني مستوي الخدمة المتميز والرائع في مستشفي العلمين النموذجي وقبل أن أصل كانت كل الفحوصات والأشعات تمت ومجاناً وعلي أعلي مستوي.. تحية للمنظومة الطبية الرائعة لوزارة الصحة والمستشفي وعلي رأسهم الوزير خالد عبد الغفار”.

تابع موقع تحيا مصر علي