عاجل
الجمعة 26 أبريل 2024 الموافق 17 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

خاص| تامر فرج: اشتغلت مرشد سياحي 15 سنة والمنصات تُتيح فرصة لعرض مواضيع أكثر

تامر فرج
تامر فرج

عبر الفنان تامر فرج عن سعادته البالغة بمشاركته في مهرجان القاهرة للسينما الفرنكوفونية والذي تم افتتاح دورته الثانية في دار الأوبر ا المصرية.

تحيا مصر يرصد لكم تصريحات الفنان تامر فرج

وقال تامر في تصريح خاص لموقع تحيا مصر: انا بسعد وبتشرف  بمشاركتي في مهرجان القاهرة للسينما الفرنكوفونية  لان انا فنان وكمان انا  فرنكوفوني حتى النخاع لأن أنا تربيتي وتعليمي من الحضانه لاخر مسيرتي التعليمية  كانت باللغة الفرنسية.

تامر فرج: اشتغلت مرشد سياحي 15 سنة

وتابع تامر:  أنا اشتغلت 15 سنة مرشد سياحي مع السياح الفرنسين وتوغلت  بشدة في الثقافة الفرنسية وكان لازم أحضر مهرجان مهم زي ده.

كما تحدث تامر عن حبه للسينما والدراما بنفس القدر واصفًا السينما باأم والدراما بالأب وقال تامر:السينما الأم والدراما الأب مقدرش  اقول بحب انهي أكتر لأن كل واحدة فيهم ليها ثقافة ووجدان مختلف.

وأضاف: يمكن بعض الناس يعتقدوا أن كله تمثيل لكن السينما كانت بتتميز عن الدراما لأنها ذاكرة الفن.
واستكمل تامر:دايما تلاقي أن ذاكرة الفن محموله في السينما لأن معندناش مسلسلات كتير، لكن مع المنصات والسيديهات والفلاشات بقى  عندنا امكانية نحفظ المسلسلات عشان تصبح  الثقافة في الفترة اللي جاية في ذاكرة الفن في السينما والتليفزيون.

كما تحدث تامر عن رأيه في أعمال المنصات الإلكترونية وقال: شايف أن أعمال المنصات فرصة لعدد كبير من الناس لأن السينما أو المسلسلات بيبقى فيها محظور شوية.

وتابع: مش بنقدر ننطلق فيها ابداعيًا لانها بتدخل بيوت ممكن تبوظ فكر لكن المنصة بتدينا حرية اكتر لان ممكن اناقش مواضيع اكتر واللي  عايز يشترك ويتفرج بيعمل كده وطبعا بتدي فرصه واسعة.

لجان تحكيم مهرجان القاهرة للسينما الفرنكوفونية

الجدير بالذكر أن لجان تحكيم مهرجان القاهرة للسينما الفرنكوفونية هذا العام  تضم عددًا من أبرز السينمائيين والفنانين المصريين والعرب حيث يرأس مسابقته الطويلة للأفلام الروائية والتسجيلية المخرج مجدي احمد علي بعضوية كل من النجوم خالد الصاوى ومراد مكرم وفاطمة ناصر والسيناريست زينب عزيز ومدير التصوير والمخرج أحمد المرسى والموزع الموسيقى عادل حقي وأستاذ السينما والشئون الثقافية بجامعة سنجور الكونغولى ريبيو بونكيتى بوز، وفي لجنة تحكيم الأفلام الروائية والتسجيلية القصيرة برئاسة مدير التصوير الكبير سعيد الشيمي وعضوية الناقد السينمائي رياض ابو عواد والنجوم دايموند بو عبود  وانجي ابو زيد والمنتج والموزع التونسي مجدي الحسيني
 

تابع موقع تحيا مصر علي