عاجل
السبت 04 مايو 2024 الموافق 25 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

أيمن بهجت قمر عن مسرحية سيدتي الجميلة: هرجع الناس تتفرج على شغل أبويا القديم بشكل جديد

أيمن بهجت قمر
أيمن بهجت قمر

تحدث الشاعر أيمن بهجت قمر عن الجدل الذي أثير حول مسرحية سيدتي الجميلة والتي من المقرر عرضها في موسم الرياض.

تحيا مصر يرصد لكم تصريحات أيمن بهجت قمر 

ايمن بهجت قمر يرد على منتقدي مسرحية سيدتي الجميلة 

وقال أيمن بهجت قمر في مداخلة هاتفية ببرنامج "حديث القاهرة"، مع الاعلامي خيري رمضان، على قناة القاهرة والناس: مستغرب جدًا وعندي حالة تعجب لأنهم لو مكانوش بيعملوا شكسبير من القرون القديمة مكنتش وصلتنا وتحديث النص شئ طبيعي وبيحصل طول العمر وفي ناس من الأجيال الجديدة مش مستوعبة الفكرة دي  ومش ومتعودين وشايفين أن لازم أعمل حاجة بتاعتي أو حاجه جديدة وبيقولوا أن ده لإفلاس.
وأضاف: استاذ فؤاد المهندس تعاقد على مسرحيتين لنجيب الريحاني ومحمد صبحي اعاد سكة السلامه ولعبة الست ونجيب الريحاني، وسيدتي الجميلة سمير خفاجة اعادها مع الفنانة يسرا  لكن باسم تاني.

أيمن بهجت قمر عن مسرحية سيدتي الجميلة: الناس مكنتش هتاخد بالها لو سميتها باسم تاني

واستكمل: انا كان ممكن اسميها  حاجة تانية والناس مش هتاخد بالها بس انا كنت قاصد لأن  الاجيال الجديدة مش بتتفرج على الابيض والاسود.
وتابع: من ساعه ما أعلنت عن سيدتي الجميلة بقت بتتذاع في القنوات ودي حاجه كويسة جدًا عملتها من غير ما أقصد ورجعت الناس تتفرج تاني على شغل أبويا القديم عشان اللي ملهوش في الأبيض والأسود.

أيمن بهجت قمر: قررت إحياء اسم والدي في المسرح مرة أخرى

وأضاف: أعيد احياء نفس ديكور مسرحية سيدتي الجميلة بالألوان في موسم الرياض، وقررت إحياء اسم والدي في المسرح مرة أخرى وكتابة من عالم بهجت قمر على افيش المسرحية.

وقال أيمن بهجت قمر: المسرحية هتتعرض 5 أيام في الرياض وبناشد وزير المالية وبقوله أن الضريبة في مصر عالية جدًا في مصر والمسرح عشان نرجع تاني قطاع خاص بالنجوم ونقدر نعرض في مصر، لازم يبقى فيه تمويل، او يبقى فيه مشروع مسرح التليفزيون  وده اللي طلع نجوم كبار زي أبويا والاستاذ سمير خفاجة، لأن الموضوع بقى مكلف جدًا.

وكشف أيمن أن نجوم المسرحية شعروا بمسئولية كبيرة بعد الجدل الدائر على عرض المسرحية.

الهجوم على مسرحية سيدتي الجميلة

وكان أيمن بهجت قمر واجه هجومًا كبيرًا خلال الفترة الماضية وذلك بعد إعلانه عن عرض مسرحية سيدتي الجميلة وذلك في موسم الرياض المقام حاليًا في المملكة العربية السعودية

تابع موقع تحيا مصر علي