عاجل
الخميس 25 أبريل 2024 الموافق 16 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

أحمد فهمي عن "واما": كل واحد فينا عارف إن الفرقة هتخلص يومًا ما

فرقة واما
فرقة واما

أوضح الفنان أحمد فهمي أنه يعلم هو وأعضاء فرقة واما الغنائية أن الفرقة ستنتهي يومًا ما، وذلك خلال لقاءه اليوم ببرنامج أسرار النجوم مع المذيعة إنجي علي على محطة راديو "نجوم إف إم".

تحيا مصر يرصد تفاصيل تصريحات أحمد فهمي في أسرار النجوم

حيث قال أحمد فهمي: "شوفنا أن فريق (واما) بذرة كل نجاح وصلناله دلوقتي، فبقينا على قد ما نقدر نشتغل على أن تكون الفرقة موجودة، ومع ذلك كل واحد فينا عارف إن (واما) هتخلص في يوما ما، لأننا عمرنا ما هنفضل (Boy band) وهاتيلي (Boy band) في العالم فضل مكمل على نفس الطريق، وكل فترة بنحاول نعمل أغنية أو حاجة رغم أننا مقلين وعاملين 5 أو 6 ألبومات في تاريخنا".

أحمد فهمي يتحدث عن فرقة "واما"

وتابع: "لأن 80% من الحاجات إحنا اللي بنعملها بأنفسنا من كلام ولحن وتوزيع، وغصب عننا بنتأثر باللي بيحصل في السوق بعيدا عن هويتنا اللي بتخصنا، فمثلا المزيكا لو راحت في اتجاه معين فبنتأثر أكيد، وإحنا بقالنا 20 سنة بنغني، وبالتأكيد بقى فيه جيل تاني".

وأضاف فهمي في حديثه عن فرقة واما قائلًا: "في النهاية التجديد مطلوب، والوقت دا اللي لازم ندي لناس بعدنا تطلع، ودا مش معناه أننا توقفنا ولكن عندنا كتير نقدمه، ودلوقتي في نوعية مزيكا جديدة وظهرلنا فنان زي ويجز وأنا بحبه شخصيًا.. ومن وقت الثورة لغاية دلوقتي بقى فيه نوعيات ولغة مختلفة ودايرة الجمهور وسعت، وكل نوعية مزيكا مختلفة لها الجمهور الخاص بها".

أحمد فهمي يتألق في أغنية “نجمة معدية” مع واما

وتعد أغنية "نجمة معدية" من أنجح أعمال أحمد فهمي مع فرقة واما، والتي حققت أكثر من ٥ مليون مشاهدة على "يوتيوب"، وهي من كلمات وألحان عزيز الشافعي، وتوزيع ومكساج توما، ومن إخراج شادي قاسم، والتي جاءت كلماتها: “لا لا لا لا، طلعت على الصحراوي بالعربية ماشية ماشية بالعربية، عدت من جنبها عربية مشغله مزيكا أوربية”.

"عالي الجو الجو الجو عالي الجو الجو، من دي ضربة النور العالي تعدي هي بتجري وكلوا يهدي، يا أرض اتهدي ما عليكي قدي، وشوف الحلو أما بيحلوا، عالي الجو الجو الجو عالي الجو الجو، نجمه معدية ودي غير الكل معدية، دي قمر بيطل على العالم، ومحدش عارف مين ديه، نجمه معدية ودي غير الكل معدية، دي قمر بيطل على العالم ومحدش عارف مين ديه".

تابع موقع تحيا مصر علي