عاجل
الخميس 02 مايو 2024 الموافق 23 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

أسامة الهادي يكشف تفاصيل بدايته في عالم الغناء| تفاصيل

أسامة الهادي
أسامة الهادي

تحدث الفنان الشاب أسامة الهادي عن بداياته في مجال الغناء، وذلك خلال لقاءه اليوم ببرنامج "عيش صباحك" مع فانا إمام ويوسف التوهامي، عبر محطة راديو نجوم إف إم.

تحيا مصر يرصد تفاصيل تصريحات أسامة الهادي في عيش صباحك

أسامة الهادي: بعرف أعمل أغاني جيدة

حيث قال الهادي: "أنا بحب المزيكا أوي من صغري واكتشفت أني عايز اتعلم دا ولعبت جيتار، بعد كدا قولت عايز أمتهن التلحين، وقريبي المؤلف والشاعر هاني سرحان فهمني القصة وبدأت ألحن وأتدرب وحبيت الموضوع، ومكنتش عايز أغني وعرفت أن نقطة قوتي عشان بحب الأغاني بعرف أعمل أغنية جيدة".

وتابع: "واشتغلت على نفسي وحاولت أكون بعرف أغني كويس وأعمل أغاني شبهي وخاصة بيا وعملت فرقة، وبدأت أصور الأغاني واتعلمت المونتاج علشان أطلع المنتج الخاص بيا، وممتن للتجارب اللي خليتني أتعلم حاجات خارج السياق اللي كنت فيه وقتها”.

بداية أسامة الهادي في الغناء

واستكمل حديثه عن بدايته في الغناء وقال: “كان حلمي أعمل حفلة في (ساقية الصاوي) وبالفعل هذه الحفلة كان فيه بنت بحبها في الجامعة وأجرت أتوبيس للساقية، ولكن شخص كلمني عشان أوديشن إعلان وبالفعل روحت بسرعة وغنيت ومشيت لكي ألحق الحفلة وبالفعل كانت حفلة رائعة، وبعد الحفلة كلموني مرة ثانية عشان أسجل الإعلان وتم طرحه في 2012 وكان فاتحة خير عليّ وربنا يرزقني بنعم كبيرة في طريقي ممنون لها”.

ومن جانبه، أكد الهادي على أنه إذا تم تخييره بين الغناء والتمثيل سيختار الغناء، وقال: “أشعر أنني مخلوق عشان هذه المهنة وأعرف أؤثر بها وأنا مبسوط، وأقدر أعمل أغنية سعيدة وحزينة وحاجات تعبر عني، وأحب أغني طوال الوقت وأطرح أغاني ومش منتظر أي حاجة".

أسامة الهادي في مسلسل "وبينا معاد"

وعن علاقته بالمخرج هاني كمال في كواليس العمل قال: "أنا بحب أبدي وجهة نظري ويتسمع ليها في السيناريو، وممكن يطلع فكرتين مناسبتين، والأستاذ هاني كمال ادني المساحة دي، وده مش اسمه تدخل ولكن هذا يعني أننا منفتحين على الفكرة، وهو بيحب يسمع للناس اللي عندهم خبرات سابقة مشابهة للدور المكتوب".

تابع موقع تحيا مصر علي