عاجل
الخميس 16 مايو 2024 الموافق 08 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

9 مارس.. علي الحجار يحي حفلًا غنائيًا في أكتوير

علي الحجار
علي الحجار

يستعد الفنان على الحجار لإحياء حفلا غنائيا في مطلع شهر مارس القادم في مدينة السادس من أكتوبر، ومن المقرر أن يشهد حضور جماهير كبير.

تحيا مصر تكشف تفاصيل الحفل من خلال السطور التالية .

حفل غنائي لعلي الحجار 

يُحي الفنان علي الحجار حفل غنائي وذلك يوم الخميس الموافق 9مارس القادم على أحد مسارح مدينة 6 أكتوبر وقد أعلن عن الأغاني التي سيقدمها خلال الحفل ومن ضمنها الزين، صلينا الفجر فين، أعذريني.

وفي نفس السياق قد أحيا الفنان علي الحجار حفله الغنائي الأخير في دار الأوبرا المصرية إحتفالا بعيد الحب ، وبعد نجاح حفله بدار الأوبرابالقاهرة  قد أقام حفلا اخر في دار الأوبرا بمدينة الاسكندرية وسط ترحاب كبير من جمهوره الذي تفاعل مع أغانيه .

كما أقام أيضا حفلا غنائيا في ساقية عبد المنعم الصاوي إحياءا لذكري رحيل أخيه الموسيقار أحمد الحجار وأطلق عليها"ليلة في حب أحمد النجار، حيث قدم فيها مجوعة كبيرة من أغانيه باللإضافة لأغنية أخيه الراحل "عود" وكان قد تحدث بكلمات مؤثرة خلال برنامج تليفزيوني عن أخيه الراحل و قال:"الدنيا ظلمت أحمد الحجار رغم موهبته الكبيرة، ولكن موهبة أنه يقدم نفسه للناس إزاي مكنتش عنده ومكنش مهتم بالدعاية، كان بيعمل الفن عشان بيحبه فقط برضا ومقتنع زي أبويا أن الشوية اللي بيسمعوه هما دول المثقفين، شقيقي أحمد كان مؤدب وطيب وأنا كنت شقي، وهو اتجوز في الثلاثينات من عمره  3 مرات ولكن فيه زيجة واحدة كانت حقيقية واستمرت سنين، وهو كان مؤدب لدرجة بيتكلم مع زميلاته وهو باصص في الأرض وأول واحدة يلسمها كانت "مراته.

أغنية الساعة 12 ودقيقة 

تعتبر هذه الأغنية هي اخر أعمال الفنان على الحجار الغنائية وهى من كلمات سالم الشهباني، ألحان أحمد حمدي رؤوف ، وجائت كلماتها تقول: 

الساعة ١٢ ودقيقة

سنة راحت.. سنة جايه جديدة

هنودع فيها إحنا زعلنا

ونقول له كمان فرصة سعيدة

شكرا والشكر..كمان واجب

لقلوب بتطمن وتريح..

للمة الحلوة اللي تفرح

ويارب مافيش واحد بينا..

متأخر..ولا واحد غايب

شكرا والشكر..كمان موصول

للناس..اللى تقوي وتسند

ولا تنسي العشرة ولا بتبعد

ولابوم بتشيل في قلوبها..زعل

اول مابتزعل.. بتقول

الكون لو كان ابيض واسود.. خليه الوان..

والسهرة بتحلى..وصباحي والليل سهران

الفرحة بترقص وتغني.. وف كل مكان

مش سامع صوت.. المزيكا عليها كمان

 

تابع موقع تحيا مصر علي