عاجل
الخميس 02 مايو 2024 الموافق 23 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

عمرو يوسف بعد مشاركته في الكتيبة 101: الظباط قالولنا لولا أهالي سيناء مكنش هيبقى الوضع كده دلوقتي

عمرو يوسف _ أرشيفية
عمرو يوسف _ أرشيفية

حل النجم عمرو يوسف ضيف على برنامج معكم الذي تقدمه الإعلامية منى الشاذلي على قناة Cbc في تمام الساعة التاسعة مساءً.

تحيا مصر يرصد تصريحات عمرو يوسف عن مسلسل الكتيبة 101.

تصريحات عمرو يوسف عن الكتيبة 101

قال عمرو يوسف: الحلقة 16 و17 من أصعب حلقات في التصوير.. مهندس الديكور بنى مدينة عشان الصورة تطلع واقعية والشركة صرفت.

وتابع: "الشخصية الحقيقة بيعمل كل حاجة يسوق طيارة بيلعب كل حاجة لانه من الفرقة الخاصة.. واغلب العمليات صامته بيعملوا كل حاجة ومحدش بحس بيهم.. ولم بيخرج على مهمة بيعملها ولازم ينفذ الهدف والمهمة بتعتبر معقدة.. تدربت على استخدام السلاح وفك وتركيب السلاح والتدريب البدنى طبيعى بتمرن على طول ولكن لم لبست معرفتش اتحرك بيها وشاقة وبعدها تمرنت لمدة شهرين وزيادة في التحميل عشان اعرف اتحمل اللبس".

وأضاف : "وصلنا لدرجة كبيرة جدا في إتقان التنفيذ في المعارك ومسك السلاح.. ولو فيه حاجة بسيطة جدا في مسك السلاح لازم نعيد المشهد.. الضباط بيحكولنا لولا أهالى سيناء ماكنش هيبقى الوضع ده دلوقتى هناك".

واستكنل : "الشغل مع آسر يسين بسيط ومريح لأننا أصحاب وأول مرة أشتغل معاه.. ولم نختلف على أسماء تتر البداية ولا يوجد أسماء على التتر لأن المسلسل فيه نجوم كتير جدا وكلنا هدفنا نعمل شغل حلو".

أبطال مسلسل الكتيبة 101

مسلسل الكتيبة 101 بطولة عمرو يوسف، آسر ياسين، وليد فواز، خالد الصاوي، فتحي عبد الوهاب، أحمد صلاح حسنى، وفاء عامر، لبلبة، وميرنا نور الدين، رشا مهدى، محمود عبد المغنى، أحمد عبد العزيز، نور النبوى، محمود ياسين جونيور، بهاء ثروت، عمر زهران،  بالإضافة إلى عدد كبير من ضيوف الشرف منهم محمد رجب، والعمل تأليف أياد صالح وإخراج محمد سلامة، وإنتاج شركة سينرجى.


قصة مسلسل الكتيبة 101


تدور أحداث المسلسل حول وقائع حقيقية تتمثل في استبسال الكتيبة 101 في التصدي للتنظيمات التكفيرية والإرهابية في شمال سيناء وتبدأ القصة في يوم 28 يناير 2018، حيث هجم التكفيريون على موقع عسكري هام في مدينة العريش بشمال سيناء.

تابع موقع تحيا مصر علي