عاجل
الأربعاء 01 مايو 2024 الموافق 22 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

أحمد فهمي: مسلسل السفاح قصة حقيقة لسفاح الجيزة وأنا واخد التمثيل لعبة وعايز انبسط

أحمد فهمي
أحمد فهمي

حل الفنان أحمد فهمي ضيف على برنامج “مساء dmc”، الذي تقدمه الإعلامية إيمان الحصري والذي كشف من خلاله عن سبب مشاركته في مسلسل سره الباتع.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تصريحات أحمد فهمي عن المشاركة في سره الباتع

وقال أحمد فهمي خلال البرنامج: "كنت خايف أخرج من الكوميدي وأعمل أكشن بطولة لوحدي، لإن الجمهور داخل يضحك، لكن العارف هو اللي خرجني من عباءة الكوميدي، وكان سبب اختياري في سره الباتع، ومسلسل السفاح اللي هيتعرض بعد العيد، عن قصة حقيقية لسفاح الجيزة".

أحمد فهمي عن سره الباتع: ملحمة سياسية وكانت تجربة جديدة

وتابع حديثه، قائلًا: "سره الباتع ملحمة سياسية فيها جزء تاريخي، وده نوع عمري ما فكرت أعمله، لكن كانت تجربة جديدة، وأي تجربة بتفيدني وبتعلم من كل مخرج أشتغل معاه، وأنا من أكثر الناس المحبة للمخاطرة، إتخرجت من سياسة واقتصاد ورميت نفسي في شغلانة بـ 300 جنيه في الحلقة، والحمد لله عملت اسم وقاعدة جماهيرية، وعموما أنا واخد التمثيل لعبة وعايز أنبسط".

وتحدث أحمد فهمي عن سبب فشل مسلسل “رجالة البيت”، فقال: “النجاح والفشل أرقام منقدرش نتكلم فيها وذوقك دي حاجة تانية، ظروف المسلسل كانت وحشة جدا، ومود الناس كان وحش جدا فكانوا متقبلين المسلسلات الجاد اكتر من الكوميدين والريلز بتاعه على التيك توك كان بيجبلي فلوس اكتر من ريح المدام”.

مسلسل سره الباتع

وكان قد تألق أحمد فهمي بدور “حامد” في مسلسل سره الباتع إلى جانب كل من النجوم ريم مصطفى، أحمد السعدني، حنان مطاوع، حسين فهمي، نجلاء بدر، عمرو عبد الجليل، صلاح عبد الله، هالة صدقى، أحمد عبد العزيز أحمد وفيق، منه فضالي، أحمد عبد العزيز، محمود قابيل، عايدة رياض، خالد سرحان، مصطفى درويش، علاء حسني، ناهد رشدي، أيمن عزب، أيمن الشيوي، مفيد عاشور، مجدي فكري، محمد الصاوي، ميسرة، صبري عبد المنعم، عمر زهران، خالد طلعت، شريف حلمي، محمود عزت، عفاف مصطفى، هايدي سليم، ومن النجوم العرب الكويتية شمس، التونسية رانيا التومي، السوري نضال نجم، والفنانين الشباب خالد أنور، هدى الاتربي، ميدو عادل، ألحان المهدي.

تابع موقع تحيا مصر علي