عاجل
الأحد 05 مايو 2024 الموافق 26 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

عبد الله رشدي: الوصاية على مال اليتامى بعد موت الأب تكون للجد شرعًا وقانونًا

الداعية واليوتيبر
الداعية واليوتيبر عبد الله رشدي

واصل الداعية واليوتيبر عبد الله رشدي، هجومه على مسلسل تحت الوصاية، الذي يناقش قضية حرمان الأم من الوصاية على مال أطفالها القصر بعد وفاة زوجها، وكيف أن هناك ظلمًا واقعًا على الأطفال بسبب وصاية جدهم عليهم بعد وفاة والدهم.

الوصاية على مال اليتامى بعد موت الأب

وقال رشدي، في منشور كتبه على صفحته الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي فيس بوك: «إن ‏الوصايةُ على مال اليتامى بعد موتِ الأبِ تكونُ للجدِّ لا غيره شرعًا وقانونًا، وعليه أن يرعى مالَهم وأن يستثمرَه لهم وأن يُنفِقَ عليهم منه قدر حاجتِهم بلا بذخٍ ولا تقتيرٍ وأن يتقيَ الله في ذلك».

حديث عبد الله رشدي عن مسلسل تحت الوصاية

سيدة لـ عبد اله رشدي: أنا أحق بابني من العالم واللي فيه

واعترضت إحدى المتابعات على ما كتبه اليوتيبر عبد الله رشدي؛ قائلةً: «يعني الجد يا شيخنا هيعرف مصلحة ولادي أكتر مني؟ هو اللي هيأكل ويشرب ويلبس ويحمي ويسهر لو ابنه تعبان؟ إحنا كستات بننسى النوم عشان ولادنا تعرف تعيش، يجي القانون يشوف 7 طبقات بطني اللي اتفتحت وخرج منها ابني من أحشائي، وكام مره كنت بتألم من بطني وسهرانه أرضع وأغير وف الآخر الجد هو اللي ليه الوصاية، ده على أساس إني فاقدة الأهلية؟ مفيش حد هيخاف على ولادي أكتر مني، ولا على مصلحتهم قدي؛ ده ظلم باين وإقصاء لدوري، كمان أنا أحق بابني من العالم واللي فيه».

وتابعت: «بالله عليك يا شيخنا مين أحن على الطفل، أنا ولا جده؟ هو آه هيحبه بس مش زيي أبدًا، ده قلبي شافه قبل عيني، كل رفصة منه في بطني وكل نبض فيه حسيته أنا، وكل ألم بألف دهر عدي عليه وأنا بحمله في بطني؛ يبقي مين هيحبه أكتر مني؟ ده أنا ابني لو اتكعبل قلبي بينط من مكانه قبل جسمي.. ده ابني اللي أستمد الحياة مني أنا، ومن حبله الصري، لو اتجمع كل قوانين الدنيا مفيش حد هيسمي على ابني زيي ويصونه زيي، أنا من كتر خوفي على ولادي جالي وسواس قهري من خوفي عليهم ده أنا كنت هعمل حادثه مرتين كنت بقول يارب وأصرخ على ولادي مش شايفه غيرهم عشان يطلعه على الكرسي اللي ورا وأنا أفديهم».

سيدة تعترض على ما كتبه عبد الله رشدي

جد الأطفال حارس على المال يستثمره ويصونه

ورد عبد الله رشدي، على تعليق هذه السيدة؛ قائلًا: «اللي تحتاجيه أطلبيه منه (يقصد جد الأطفال الذي سيكون وصيًا عليهم) القضية بسيطة. وهو حارس على المال يستثمره ويصونه والأولاد يشعروا أنَّ أباهم لا زال موجودًا».

تابع موقع تحيا مصر علي