عاجل
الجمعة 19 أبريل 2024 الموافق 10 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

على الهواء مباشرة.. عادل إمام لـ شريف عامر: بتضحك ليه احنا لسه قولنا حاجة

عادل إمام - شريف
عادل إمام - شريف عامر

فاجئ الزعيم عادل إمام على الهواء مباشرة الإعلامي شريف عامر، بمشاركته في مداخلة هاتفية منذ قليل ببرنامج يحدث في مصر المذاع على شاشة إم بي سي مصر.

تحيا مصر يرصد تفاصيل مداخلة عادل إمام ببرنامج يحدث في مصر

عادل إمام وشريف عامر

فأثناء حديث الفنانة لبلبة في المكالمة دخل الزعيم فجأة على الخط، قائلًا لشريف عامر: بتضحك ليه احنا لسه قولنا حاجة، مين دا ؟!.

وبعدها دار حديث طريف بين عامر والزعيم، بدأه عامر قائلًا: “ولادي اتعلموا عربي بسبب أعمالك”، ليرد عليه الزعيم: “أنت عايز تورينا أن عيالك خواجات ومش عارفين عربي ؟!”.

إلهام شاهين تحتفل بعيد ميلاد الزعيم

وحرصت النجمة إلهام شاهين على تهنئة الزعيم عادل إمام بعيد ميلاده ال 83 والذي يحل اليوم الأربعاء الموافق 17 مايو.

وقالت إلهام شاهين في تصريح خاص لموقع تحيا مصر: كل سنة وأستاذنا الكبير الجميل الرائع حبيب قلبي وصديقي بخير وربنا يديه الصحة، أنا بحبك أوي أوي أوي ومبنساش أبدًا أن أنت ليك فضل عليا لما قدمتني في أول بطولة  في فيلم الهلفوت.

وتابعت: وكانت أول جائزة ليا في حياتي كأحسن ممثلة، أنا بشكرك لثقتك فيا الكبيرة وتشجيعك ليا دايمًا وبحبك أوي وبستمتع بأفلامك.. أنت قيمة كبيرة في حياة الشعب المصري والعربي وفي كل مكان، في أي بلد أنا بسافر فيها الجاليات العربية لما تقابلنا بتقولنا سلمولنا على عادل إمام رمز من رموز مصر الفنية العظيمة.

أحمد التهامي وأمنية مقابلة عادل إمام

وسبق وأن كشف الفنان أحمد التهامي عن كواليس أول لقاء يجمعه بالزعيم عادل إمام، قبل تعاونهما في فيلم أمير الظلام، والتجربة الدنماركية.

وقال أحمد التهامي في تصريحات خاصة لموقع تحيا مصر: من أبرز محطاتي الفنية شغلي مع الأستاذ عادل إمام، أول فيلم بيننا كان أمير الظلام.. أنا كنت بطل إعلانات عملت إعلامات كتير مع أكبر المخرجين، والأستاذ شريف عرفة هو اللي دخلني السينما من خلال فيلم الناظر، ودا كان أول مشهد ليا في السينما.

وتابع: وبعد فيلم الناظر كانت أمنية حياتي أشوف الأستاذ عادل إمام، ومكنش في مخيلتي أني ممكن أشتغل معاه، فعرفت أنه بيجهز لفيلم جديد فقولت دي فرصة أشوفه وأسلم عليه.

تابع موقع تحيا مصر علي