عاجل
الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

محمد رمضان يتألق في أحدث ظهور مع دكتورة منى زكي.. والأخيرة تهديه كتابًا

محمد رمضان ومنى زكي
محمد رمضان ومنى زكي _ أرشيفية

تألق الفنان المصري محمد رمضان في أحدث ظهور له رفقة الدكتورة منى زكي أستاذة الفكر الاستراتيجي ومجدي أنيس.

تحيا مصر يرصد أحدث ظهور للفنان محمد رمضان.

محمد رمضان رفقة منى زكي ومجدي أنيس

ونشر رمضان صور تجمعه بهم عبر حسابه الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، وعلق عليها قائلًا: عشاء رائع و كلام جميل من القلب للقلب و من العقل للعقل مع أصدقائي الاعزاء دكتورة منى زكي أستاذة الفكر الاستراتيچي و حبيبي مجدي أنيس.

تصريحات محمد رمضان التليفزيونية 

من جانبه، قال محمد رمضان: الرحلة أنا مبسوط بيها جدًا بدأت من ضواحي الجيزة والمنطقة اللي أنا اتولدت فيها شكلت جزء كبير في شخصيتي وخيالي، وبيتي أبويا وأمي وإخواتي شكلوا شخصيتي ورؤيتي للمستقبل.

محمد رمضان يتحدث عن عائلته
وتابع: أخويا وأختي خريجين آداب فلسفة، فعايش مع اتنين فلاسفة، والفلسفة هي البحث عن الحقيقة، فالكتب متناثرة حولي، وكنت بحب القراءة جدًا، كنت بتخليني أغوص وأعيش فيها، أخويا كان بيجب كتاب الأيام لطه حسين، وإيمان أختي كانت عاشقة للقراءة.

وأضاف: وأبويا رجل مثقف كان يقرأ الجرائد بشكل يومي، فكل ده شكل جزء كبير في شخصيتي، وحي القصبجي اللي اتولدت فيه كان 8 بيوت في المربع السكني وحوالينا زراعة، كانت منطقة ريفية بنسبة 70% وشعبية 30%.

واستطرد محمد رمضان: كنت بشوف الأهرامات من البيت، قدامي هرم وعظمة وشيء غريب، ومرة قررت وأنا في تانية إعدادي ألمس الهرم أنا شايفه صغير وفي مخيلة طفل أن لو مشيت في نفس الطريق اللي قدامي هوصل للهرم.

محمد رمضان يحقق نجاح واسع بأغنية TMO

وكان حقق محمد رمضان نجاح واسع بأغنية Tmo  بالتعاون مع الفنان الأردني عصام النجار ونجم الراب والهيب هوب الكونغولي GIMS، ومن كلماتها: شوفتها وماني شايف زيها كأنها بثواني بتحلى، Turn me oTurn me on، بلحظة وأنا واقف عندها مفيش في الدنيا غيرنا احنا كل ما عيني تشوفها إلا ما تشغل تشغل بالي إلا ما تسكن بخيالي إلا ما تحس حناني بس ضلك عندي عطول وأقولها لما تقربي بلحظة بوقف قلبي، احكيلي شو بتستني

لفيت العالم كتير شوفت بلاد زي بنت بلادي ملقتش هناك ورجعت أنا تاني تحت الشباك مستني تنادي وتقول أنا عايزاك والله دا نصيبي شكلي حبيت حبي بيزيد ناري بتقيد بس تسمحيلي نروح لبعيد وأنا يا حبيبي مهما لفيت زي عيونك انتي ما لقيت أنا هبنيلك جنة مش بيت عندي كلام بس بيني وبينك، اسمعيني احكيلك، بس بيني وبينك، عندي كلام، بس بيني وبينك، اسمعيني احكيلك.

تابع موقع تحيا مصر علي