عاجل
الأربعاء 19 يونيو 2024 الموافق 13 ذو الحجة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

الرئيس السيسي: "لن نسمح لسعر الصرف أن يمس الأمن القومي وحياة المصريين"

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي، عن أزمة سعر الصرف، وذلك خلال فعاليات المؤتمر الوطني للشباب، والذي يعقد بمحافظة الإسكندرية.

وقال "السيسي": "أنا أسأل الحكومة، هل الوعاء الدولاري في مصر محتاج تحفيز لزيادة سعر الصرف، لو في زيادة فتحرير سعر الصرف أمر مطلوب".

وأضاف "السيسي": "الناس سعرت اللحوم في الداخل على حسب الخارج وربطوه بسعر الصرف.. وسعر اللحمة لما يكون الدولار بـ 15 جنيه مش زي لما يكون بـ 30 جنيه".

الرئيس السيسي: فيه مرونة في سعر الصرف.. لكن لما يكون الأمر متعلق بالأمن القومي والشعب ممكن يضيع فيها.. مش هنقعد ولا هنسكت

وتابع: "قربت إن الدعم يكون صفر في المشتقات البترولية، لكن رجعت أدعم تاني لما سعر الصرف ارتفاع بهذه الطريقة.. ويجب أن ننتبه عند الحديث عن الدولارلأنه من الممكن أن يدخلنا في أزمة فوق الخيال".

وأردف: "احنا مرنين في سعر الصرف، لكن عندما يتعرض الموضوع لأمن مصر القومي والشعب يضيع فيها.. لأ.. مش هنقعد في مكانا.. حتى لو كان الكلام يتعارض مع..".

"وأردف: "كيلو اللحمة بـ 300 جنيه.. ليه؟ علشان سعر الصرف.. طب لو وصل سعر الصرف لـ 50 جنيه، المواطن هيعمل ايه؟..".

وتحدث عن فجوة الدولار، قائلا: "كنا بننزل الأسواق نشتري 3 أو 4 مليار دولار علشان نحافظ على الاحتياطي النقدي، علشان نوفر طلباتنا ونزود حجم الدين علينا.. لكن منقدرش نعمل ده تاني".

الرئيس السيسي: لازم نواجه أزمة الدولار من خلال تقليل فاتورة الاستيراد

وأردف: "لازم نواجه ده من خلال تقليل فاتورة الاستيراد ونزود صادرتنا والمستلزمات اللي من بره تقل عن كده.. وفيه قائمة بـ 140 أو 150 منتج يوفروا من 25 إلى 30 مليار دولار بندفهم حاليا.. لما ندخلهم في الصناعة النائتج المحلي هيزيد والضارئب هتزيد والبطالة هتقل واللي وصلت إلى 7.4%.. ورغم ذلك ده مش كافي".

تابع موقع تحيا مصر علي