عاجل
الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

أنا مش من سميعة عمرو دياب وبسمع مهرجانات كمتابع.. أبرز تصريحات علي الحجار

علي الحجار
علي الحجار

حل المطرب علي الحجار ضيفًا على برنامج حديث القاهرة، الذي يقدمه الإعلامي خيري رمضان، عبر شاشة تلفزيون قناة القاهرة والناس، وأثناء الحلقة تحدث الفنان عن الكثير من الأمور التي تخص ذوقه الموسيقي، وتشابه مشروعه مع مشروع المطرب مدحت صالح، وفي ذلك التقرير سيرصد موقع تحيا مصر أبرز تصريحاته في الحلقة.

أبرز تصريحات علي الحجار في حديث القاهرة

  • بسمع أغاني المهرجانات لحسن شاكوش وحمو بيكا وعمر كمال، وكمان الراب لويجز، لما أبقى متابع بس مش ده المزاج
  • أنا مش من سميعة لون الغناء بتاع عمرو دياب.. وهو تلميذ أبويا وكان بيعمله الغناء
  • فخر ليا كمصري إن عمرو دياب المطرب المصري المتربع على عرش الغناء في المنطقة العربية
  • فنيًا معرفتش أدير موهبتي بطريقة الذكاء الاجتماعي
  • مدحت صالح عارف إني بعمل مشروع الإحياء ده من 2002 وكل كلمة بيقولها في مشروعه متطابقة مع مشروعي وأتمنى منوصلش للقضاء

تصريحات علي الحجار عن شقيقه أحمد

وسبق وأن تحدث الفنان علي الحجار، عن شقيقه الراحل أحمد الحجار، وذلك خلال لقائه ببرنامج كلمة أخيرة مع الإعلامية لميس الحديدي.

وقال الحجار: الدنيا ظلمت أحمد الحجار رغم موهبته الكبيرة، ولكن موهبة أنه يقدم نفسه للناس إزاي مكنتش عنده ومكنش مهتم بالدعاية، كان بيعمل الفن عشان بيحبه فقط برضا ومقتنع زي أبويا أن الشوية اللي بيسمعوه هما دول المثقفين.

علي الحجار وشقيقه

وتابع: شقيقي أحمد كان مؤدب وطيب وأنا كنت شقي، وهو اتجوز في الثلاثينات من عمره  3 مرات ولكن فيه زيجة واحدة كانت حقيقية واستمرت سنين، وهو كان مؤدب لدرجة بيتكلم مع زميلاته وهو باصص في الأرض وأول واحدة يلسمها كانت مراته.

وأضاف: أحمد تأثر في فترة دراسته بالجامعة ببعض  التيارات الإسلامية اللي أقنعته وشوشت أفكاره بأن الغناء والموسيقى حرام، ولكن والدي قال له هو أنت شوفتني بفوت فرض أو بغضب ربنا؟ أحنا بنسعد الناس، وبالفعل اقنعه يبتعد عن الأفكار دي.

وفي اللقاء ذاته، قال أحمد علي الحجار: أخدت من بيتنا الفني الأصالة وكنت حاطط في دماغي إن الغناء لازم يجي من حتة أصيلة تعي أهمية الغناء كفن وأصول.

تابع موقع تحيا مصر علي