عاجل
السبت 27 أبريل 2024 الموافق 18 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

بعد انفصاله عن علياء بسيوني.. تعرف على رحلة أحمد سعد من الزواج حتى الطلاق

أحمد سعد وعلياء بسيوني
أحمد سعد وعلياء بسيوني _ أرشيفية

تفاجئ الجمهور خلال الساعات الماضية بنبأ انفصال الفنان أحمد سعد عن زوجته مصممة الأزياء علياء بسيوني بعد حوالي عامين من زواجهما.

وفي هذا  الصدد، يرصد تحيا مصر رحلة أحمد سعد من الزواج وحتى الطلاق.

زيجات أحمد سعد 


كانت الزيجة الأولى من سيدة تدعى لبنى بيومي وهي أم أبنائه جودي وأحمد، ولم تستمر بعد ما وقع بينهما الطلاق ثلاث مرات متتالية.

 وارتبط بالفنانة ريم البارودي وقيل أنهم تزوجوا واستمرت زيجتهما لمدة 6 أيام وانتهت، وكانت الزوجة الثالثة هي الفنانة سمية الخشاب التي تزوج منها أحمد سعد في 2017 واستمر زواجهما عامين وآخرهم علياء بسيوني حيث تزوجا في 2021 أغسطس لعام 2021، وأنجبا فتاتين الأولى علياء والثانية مريم.

تصريحات أحمد سعد عن زواجه من علياء بسيوني 

وكان قال أحمد سعد خلال لقاء تلفزيوني له: «من خلال تجربة زواجي أربع مرات، شايف إن قمة النضج إنك تختار زوجة بتهتم بنفسها مش بتهتم بيك أكتر شيء».


وتابع: «وبتحب نفسها أوي علشان لما تحب نفسها أكتر حاجة تقدر تحبك، مش تقول إنها بتحبني أكتر حد في الدنيا لأ تكون بتحب نفسها وتهتم بنفسها».

واستكمل حديثه عن زوجته الرابعة: «لازم يكون عندها كيان وبتحب كيانها لأنها لو بتحب كيانها هتقدر تحب كيانك ولو فاقدة أي شيء في حبها لنفسها مش هتحبك أكتر حاجة.. وسميت بنتي على اسم مراتي لأن كان نفسها تسميها باسمها ووافقت منعًا للمشاكل في البيت».

واستطرد: «صاحبة طفرة مهمة في حياتي ومستسلم دائمًا لأفكارها لأنها شخصية قوية وذكية، ولا أستطيع إقدام خطوة جديدة بدونها».

علاقة أحمد سعد وعلياء بسيوني 

وأردف: «أول مرة أرتبط بجد ولا مخلوق كان يعرف بميعاد الفرح، كل الناس عرفت من الصحافة وأنا مش عارف عرفوا منين، مفيش حد كان يعرف غير الدكتور سامح أخويا، ووالدتي حضرت طبعًا، وأخواتي زعلوا مني بسبب الموضوع ده».

تابع موقع تحيا مصر علي