عاجل
الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

جميلة عزيز تروي معاناة إصابتها بالسرطان: خطيبي سابني وصاحبتي تخلت عني

تحيا مصر

أدلت الفنانة جميلة عزيز بعدة تصريحات حول تفاصيل إصابتها بالسرطان، وتخلي خطيبها وصديقتها المقربة عنها.

تحيا مصر يرصد تصريحات جميلة عزيز. 

تصريحات جميلة عزيز

وقالت جميلة عزيز خلال لقائها مع الإعلامية مروة صبري ببرنامج “قعدة ستات” المذاع على شاشة “القاهرة اليوم”، : كنت مخطوبة يعني ومرتبطة رسمي، وخطيبي لما عرف ان عندي الوعكة الصحية دي مستمرش معايا وقال استمر معاها ليه،معاتبتوش ابدا مرخصش نفسي، وكان عارف كل حاجة وطبيعة مرضي وكله، وانقطعت اخباره عني وانا مسألتش عنه وفهمت.

تخلي صديقة جميلة عزيز وخطيبها عنها

وتابعت الفنانة جميلة عزيز إن صديقتها المقربة في الوسط الفني أيضًا تخلت عنها، : كان بيحصل مشاكل بينا ولكن نتغاضى عنها ونسأل ده مرض، وبيحصل بين الصحبات، والمفروض كانت تسأل عليا وانا بين الحياة والموت.

ووجهت جميلة عزيز بالشكر للدكتور أشرف زكي نقيب المهن التمثيلية، قائلة: وقف جمبي اشرف زكي وهو اللي وقف جمبي وبدعيله في كل صلاة ربنا يباركله، وكان بيرد عليا في أي وقت وبيباشر معايا حالتي.

برنامج قعدة ستات

يعد برنامج "قعدة ستات" من تقديم الإعلامية مروة صبري على شاشة "القاهرة اليوم" يوم السبت من كل أسبوع، وتستضيف من خلاله عددًا من الفنانات وتناقش قضايا مختلفة.

وكانت أوضحت جميلة عزيز أنها تعرضت لوعكة صحية خطيرة بعد آخر عملين قامت بهما وهما مسلسل أفراح ابليس، والشارع اللى ورانا، وعلى أثر هذه الوعكه الصحية اختفت لفترة.

تصريحات جميلة عزيز 
وكشفت جميلة عزيز تفاصيل ارتدائها للحجاب حيث قالت: خطوة الحجاب كانت بيني وبين ربنا لأني وعدت ربنا أني لازم اتحجب والحمد لله حياتي اختلفت تماما بعد الحجاب، وحاسة برضا نفسي وقناعة، وبقيت اتكسف لو جزء مني بان، وبقى عندي حالة من الكسوف والحياء.

وتابعت جميلة عزيز: "كنت أخاف من الموت وكان الدموع تنزل من عيني بدون ما أحس وكنت ببص للسما والدموع تنزل من عيني، وبقول إيه اللي حصل لي فجأة وكنت أكلم ربنا وبقول له أنت يارب بتحبني علشان كده قربتني منك وعاوزني أقرب، وجاء على بالي أسئلة كتيرة جدا، وقعدت مع شيوخ وناس عارفة في الدين، وقالوا لي ربنا بيحبك لو مش بيحبك كان تركك في الحياة، والمرض اللي حصل لي زي ما يكون تكفير عن الذنوب أو أن ربنا عاوز يسمع صوتك وأنت بتدعي له".

كما تحدثت جميلة عزيز عن صديقتها التى تخلت عنها في الوسط الفنى رغم أنهم كانوا أصدقاء مقربين حيث قالت: "كان هناك صديقة في الوسط الفني، أعلمتها أني تعبانة ووالدتها قالت لي هنزورك ولن نتركك ولا جت ولا زارتني ولا سألت حتى عن طريق الهاتف، على الرغم من أني وأنا بصحتي كنا أصجقاء وبنروح ونسأل على بعض وكنت في جميع المواقف جمبها وفي أول موقف ليا بعدت.. وأنا ما عتبتهاش لأن هي مش طفلة علشان أعاتبها.

تابع موقع تحيا مصر علي