عاجل
الثلاثاء 21 مايو 2024 الموافق 13 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

وزير الصحة: اكتشاف سرطان الثدي انخفض من 72 إلى 29%.. والرئيس السيسي: راضي عن النسبة دي؟.. ليه متبقاش صفر

الرئيس السيسي ووزير
الرئيس السيسي ووزير الصحة من مؤتمر حكاية وطن

علق الرئيس عبد الفتاح السيسي على كلمة وزير الصحة، الدكتور خالد عبد الغفار، التي قال فيها، إن مصر كانت تكتشف 72% من مرض سرطان الثدي في مراحل متأخر، لكن هذه النسبة تحولت بعد عمل مسح لأكثر من 30 مليون سيدة، لتصبح 29% فقط والباقي يتماقل للشفاء.

مبادرة الكشف المبكر عن أمراض الثدي

وقال الرئيس السيسي: "يا خالد متعديش الموضوع كده، انت بتتكلم في 29% وراضي عنها.. وترضى عنها ليه، وترضوا عناها ليه يا مصريين.. احنا بنعلم بناتنا إنهم يخلوا بالهم من الموضوع ده علشان متجرحش وميكسرش خاطرها.. ومتهمناش التكلفة أهم حاجه العلاج".

وتابع: "احنا ممكن نخلي النسبة صفر من 29%.. وبدل ما البرامج شغال طبخ، حد يلح في الموضوع ده، مفيش برنامج شوفته بيتكلم عن عادات صحية وعادات رياضية تساهم في صحة المصريين.. ويقولهو تعملوا ايه سواء الأطفال أو قبل الزواج يعملوا أيه.. ده ليه؟.. لأن اللي بيتأذي بيتألم.. واحنا مش عايزين حد يتألم".

مصنع إنتاج البلازما

تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي، عن مششروع إنتاج البلازما، وذلك خلال جلسات اليوم الثالث لمؤتمر حكاية وطن.. بين الرؤية والإنجاز، مشيرًا إلى أنه سيتم افتتاح مصنع إنتاج البلازما في عام 2026.

وقال “السيسي:” وأنا وزير دفاع فكرت في الموضوع ده، ومن 2012 بحاول المشروع ده يطلع للنور، وفي الوقت ده كل الشركات العالمي اللي لها اسم ممكن يستخدم، متعاونتش معانا، لكن كنا مصيرين نتواصل معاهم علشان نعمل المشروع ده على أسس".

الرئيس السيسي: افتتاح مشروع إنتاج البلازما عام 2026
المشروع إنه شراكة ويحمل اسم الشركة العالمية وتكون معانا علشان تكون هناك مصداقية كاملة.. لكن لحد 2019 مأمكناش.. لكن كنا أيضا مصيرين إننا نعمل المشروع لحد ما جات كورونا وتأثيرها، فعملت تغيير في الفكر العالمي للموضوع، فجاءت الفرصة".

وأوضح: "لما التغيرات العالمية توقع، أوعى يفوتك تستفيد منها، ومن هنا شوفنا الناس بتشكل في خريطة مختلفة، وأعربوا عن استعدادهم يشتغلوا مع مصر.. وسيكون المصنع شغال في بداية عام 2026".

تابع موقع تحيا مصر علي