عاجل
الأحد 05 مايو 2024 الموافق 26 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

خاص| فادي النجار يكشف سبب حماسه لمسلسل حدث بالفعل: عايزين نرصد الأمراض النفسية

فادي النجار
فادي النجار

كشف السيناريست فادي النجار، عن المصدر الذي ألهمه لفكرة مسلسله الأخير حدث بالفعل، وذلك خلال حوار له لموقع تحيا مصر.

تحيا مصر يرصد تفاصيل تصريحات فادي النجار

وقال فادي النجار: جاتلي فكرة المسلسل من أننا عايزين نرصد الأمراض النفسية في الناس الموجودة حوالينا، واحنا مش عارفين أنهم مرضى نفسيين، والفكرة أن ممكن يكون حوالينا ناس ارتكبوا جرايم وعايشين وسطنا عادي خالص من غير ما حد يحس بيهم أو يعرف، زي ما كل حكاية بتحكي في حدث بالفعل.

تصريحات فادي النجار عن مسلسل حدث بالفعل

وسبق وأن أكد السيناريست فادي النجار، مؤلف مسلسل حدث بالفعل، أن نجوم ونجمات العمل لم يتدخلوا في السيناريو، مشيرًا إلى أنه لا يمانع تلك التدخلات ولكن بشرط.

وقال فادي النجار في تصريحات خاصة لموقع تحيا مصر: احنا معانا نجوم صف أول بس مفيش ولا حد اتدخل في السيناريو، والناس كانت احترافية جدًا، وكانت الحكايات عجباهم جدًا لأنها حصلت بجد، فمكنش فيه أي تدخل منهم في السيناريو بأي شكل.

وتابع: الاقتراحات كلها متاحة أن نجم كبير يقترح دا طبعا يبقى إضافة لو الاقتراح ماشي مع العمل الدرامي، أنا بسمع كل الاقتراحات ومعنديش مشكلة أغير أي حاجة لمصلحة العمل، والمخرج طبعا من حقه تدخل في السيناريو باتفاق ما بينا، وبنتكلم.. أنا مش من الكتاب اللي هو اللي أنا كتبته يتنفذ زي ما هو لا طبعا مفيش حاجة اسمها كدا.

تفاصيل مسلسل حدث بالفعل

جدير بالذكر أن أحداث مسلسل حدث بالفعل مستوحاة من أحداث حقيقية، حيث يتكون المسلسل من 5 حكايات، كل حكاية تضم 3 حلقات، وتدور أحداثها في عالم المرض النفسي والجريمة.

وتدور أحداث مسلسل حدث بالفعل حكاية تحت الحزام حول سيدة تخطف زوجة ابنها يوم زفافهما، وتعاقبها بقسوة، كما تتناول الحكاية عدد من الأمراض النفسية، مستوحاة من أحداث حقيقية وقعت بالفعل في الواقع، مضاف عليها خطوط درامية لتناسب قالب العمل الدرامي.

تابع موقع تحيا مصر علي