عاجل
الثلاثاء 07 مايو 2024 الموافق 28 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

إلهام شاهين: بحضر لفيلمين الحب كله والورقة التالتة.. وعادل إمام زعيمنا كلنا

إلهام شاهين_ صورة
إلهام شاهين_ صورة أرشيفية

كشفت الفنانة إلهام شاهين عن الأعمال القادمة التي تحضر لها سواء في السينما أو التلفزيون، وعن دوره في حكاية ألفريدو بمسلسل 55 مشكلة حب، وعن إمكانية رجوعها للمسرح من جديد، وهل من الممكن أن تتعاون مع الزعيم عادل إمام، من خلال مداخلة هاتفية في برنامج مساء الإمارات الذي يقدمه الإعلامي عبدالعزيز أحمد، المذاع عبر شاشة الظفرة.

تحيا مصر يرصد لكم أبرز تصريحات إلهام شاهين لـ برنامج مساء الإمارات عن أعمالها القادمة ومشاركتها الرمضانية، وعن إمكانية تعاونها مع الزعيم عادل إمام الفترة القادمة

إلهام شاهين: كان عندي تخوفات من وقت عرض ألفريدو

كشفت إلهام شاهين عن التخوفات التي وجهتها في حكاية ألفريدو، وقالت: "أنا عارفة أنه دور جديد ومتقدمش قبل كده ولا نجمة قدمته، ومتقدم بشكل كويس لكن كان عندي تخوفات لأن متعودة دائمًا أن أعمالي بتتعرض في رمضان لأنه الأكثر كثافة في المشاهدة".

وتابعت إلهام شاهين قائلة: "كنت بقولهم لو العمل ده أتعرض في رمضان هينجح أكتر وكنت قلقانة لكن حقيقي العرض ده غير لي مفهومي تمامًا، أنه ولا يفرق معايا العمل هيتذاع أمتى المهم العمل في إيه هو نفسه إيه، واللي أثبته ألفريدو أن العمل الجيد جمع الناس كلها واهتمت به وبتتكلم عنه في أي وقت".

واسترسلت عن تخوفها من توقيت عرض المسلسل، قائلة: "ممكن لو عملت مش كويس ونزل في رمضان وهو الأكثر مشاهدة ممكن يبقى مش في صالحي أو مايتشفش ودي تبقى كارثة أكتر للفنان، العمل الجيد بيفرض وجوده على الساحة في أي وقت وأنا بعد ألفريدو مش فارق معايا هيتعرض أمتى واللي فارق معايا أنا هقدم إيه".

إلهام شاهين: عندي فيلمين الحب كله والورقة التالتة في مرحلة التحضير

كشفت إلهام شاهين عن أعمالها في الفترة القادمة، وقالت: "في فيلمين بيتحضروا دلوقتي الحب كله تأليف سيد فؤاد وإخراج خالد الحجر وفيلم الورقة التالتة تأليف سارة شولح، وإخراج منى الخضري والاتنين في مرحلة التحضير والتعاقد مع الكاست وأماكن التصوير، وفي واحد هنبدأ في قريبًا بإذن الله، وفي ورق بقرأه لرمضان وبيتحضر دلوقتي".

وعن غيابها المسرحي منذ اخر عمل لها قالت: "آخر مسرحية ليا بهلول في أسطنبول مع سمير غانم الله يرحمه حبيب قلبي، كنت متفقة أعرضها سنة عشان مش قادرة أوفق بين التصوير وبين المسرح يوميًا لكن قعدت أقدمها 5 سنين، وكانت ممكن تقعد أكتر بس كنا تعبنا حقيقي ومكنتش بلحق أنام وعندي تصوير بالنهار ومسرح بليل وصلنت أني أُنهكت تمامًا صحيًا".

إلهام شاهين: عادل إمام زعيمنا كلنا ولو طلبني في شغل يؤمرني أمر

أكدت إلهام شاهين أنها في حال طلبها الزعيم عادل إمام في عمل معها ستوافق، وقالت: "أنا بحب عادل إمام جدًا وبموت فيه ولو طلبني في حاجة أكيد هروح له، بس إحنا شغلنا صعب جدًا وهو ربنا يديله الصحة، معرفش هل هيتحملنا دلوقتي في متاعبنا في شغلنا، لكن لو هو هينزل هيشتغل وعايزني معه ده يؤمر أمر ده زعيمنا كلنا".

وعن الممثلين الكوميديانات التي ترغب في التعاون معهم بالمسرح قالت: "إحنا عندنا ممثلين كتير رائعين وكلهم بموت فيهم، كل الكوميديانات بتوعنا بموت فيهم هاني رمزي وأشرف عبدالباقي ونجومنا الكبار والأستاذ الكبير محمد صبحي".

آخر أعمال إلهام شاهين

والجدير بالذكر، أن إلهام شاهين شاركت مؤخرًا في حكاية ألفريدو من مسلسلل 55 حكاية حب عن رواية الدكتور الراحل مصطفى محمود، وشاركها البطولة كل من أحمد فهمي، ندا موسى، أمير شاهين، فتوح أحمد، روان الغابة، ياسمين بن داود، محمد السويسي، أحمد فريد، عابد عنان، إنجي كيوان، محسن صبرى.
 

تابع موقع تحيا مصر علي