عاجل
الأربعاء 08 مايو 2024 الموافق 29 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

ماجدة خير الله لـ بيومي فؤاد بعد تصريحاته الأخيرة: كنت كمان شوية وهتبوس الأيادي

ماجدة خير الله
ماجدة خير الله

حرصت الناقدة ماجدة خير الله، التعليق موقف الفنان محمد سلام من اعتذاره بمسرحية الرياض مشيرة إلى أنه ليس به أي إساءة لأحد بسبب الأحداث الجارية في فلسطين وما يحدث مع أهل غزة.  

تحيا مصر 

ماجدة خير الله: محمد سلام عمل موقف إنساني ونبيل

وقالت ماجدة خير الله، خلال مداخلة تلفزيونية عبر برنامج تفاصيل، للإعلامية نهال طايل، والمذاع على قناة صدى البلد 2، :"محمد سلام كان ممكن يشارك في المسرحية ولكن تفاقم الأحداث خلاه يتوقع أن المسرحية ممكن تتوقف زي بعض الأنشطة الفنية مثل مهرجان الجونة والقاهرة السينمائي ولكن ده محصلش وعمل موقف إنساني ونبيل ومجابش سيرة أي حد بطريقة وحشة".

وعن بيومي فؤاد، قالت ماجدة خير الله، إنها تفاجأت بحديث الفنان بيومي فؤاد خلال أخر عرض بالمسرحية وقدم إستعراض سيئ للغاية وبعدها يلقي خطبة مهينة للفن ومهينة لذلاته ولإسم مصروتحول الموضع لتسول ولشيء رخيص.

ماجدة خير الله لـ بيومي فؤاد: كنت هتبوس الأيادي

وأضافت ماجدة خير الله، أن موقف بيومي فؤاد ضد محمد سلام أثار على إستيائها الشديد وأي شخص شاهد الفيديو المشين معقبة :"بيومي فؤاد بيقول إحنا مش جايين نضحك.. اللي هو إزاي دي مسرحية إستعراضية كوميدية.. أنت كده بتهين فنك وبيقول كتر خيركم أنت لما بتعمل شغلك وبتتقاضى عنه أجر يبقى كتر خيرهم على إيه.. أنت كمان شوية وهتبوس الأيادي".

ماجدة خير الله لـ بيومي فؤاد: اي الأسلوب اللي فيه رخص ده

وأضافت: مفيش فنان في مصر من أيام ما أخترعوا الفن عمل التصرف ده على مرئ مسموع.. أنت عاوز تجامل الجمهور السعودي قول ألف شكر ليكم على حضوركم واستقبالكم وخلصنا..إيه الاسلوب اللي فيه رخص ده، بيومي فؤاد بيقول إحنا بنقدم فن محترم.. وبعدين نلاقي فيديو ليه بيرقص بطنه.. إيه الفن المحترم اللي أنت قدمته!؟.. بيرقص بشكل مهين مفيش فنان محترم يعمل كده.
 

وكانت قد كتبت ماجدة خيرالله عبر حسابها الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك”، معلقة على نفس الأزمة: الفنانين اللي كانوا مصفوفين خلف بيومي، رأيهم إيه في اللي عمله واللي قاله؟ لو حد منهم له موقف محترم ومختلف ليه مايطلعش ويقول أن بيومي فؤاد لايمثلني،  اما اذا كان كلهم موافقين علي هذا الموقف المهين، يبقي عليه العوض في الفن المصري.

تابع موقع تحيا مصر علي