عاجل
السبت 18 مايو 2024 الموافق 10 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

أرملة أشرف مصيلحي تواسي سلوى محمد علي في عزاء والدتها

أرملة أشرف مصيلحي
أرملة أشرف مصيلحي

حرصت أرملة الفنان الراحل أشرف مصيلحي على مواساة الفنانة سلوى محمد علي في عزاء والدتها التي رحلت عن عالمنا الثلاثاء الماضي.

تحيا مصر

عزاء والدة سلوى محمد علي 

وظهرت سلوي محمد علي في عزاء والدتها بحالة انهيار تام حيث بدت علامات الحزن والتأثر على وجهها.

أرملة أشرف مصيلحي في عزاء والدة سلوى محمد علي 

تصريحات أرملة أشرف مصيلحي 

من جانبه، كانت فجرت منال الصيفي عدة تصريحات عن زوجها الراحل خلال حلولها ضيفة على برنامج لميس الحديدي وقالت: في آخر أيام التصوير طلبت من أشرف يروح للدكتور وكان معانا ماجد يوسف، وفعلًا راح والدكتور قال له عندك ضغط عصبي وأخد مهدئات لمدة يومين، ولكن معجبنيش كلام الدكتور لحد ما نصحه صديقه أنه يروح لدكتور متخصص.

أرملة أشرف مصيلحي في كلمة أخيرة

وتابعت: لما عرف أننا هنروح لدكتور تاني أتعصب جدًا وقتها وتوجهنا له والدكتور طلب أشعة، ولما أتصلت بالدكتور قال لي إحنا شاكين في ورم يا نزيف يا جلطة في المخ، ولما النتيجة ظهرت قال لنا لازم يعمل جراحه عشان في كيس مياه على المخ وده لأني طلبت من الدكتور يخفي الموضوع عن أشرف.

وأضافت: أول صدمة أخدتها كانت لما اكتشفت أنه مصاب بسرطان مخ شرس من الدرجة الرابعة، وعمل جراحة وتعافى شوية، ولما والدته توفيت أتصاب بجلطة أثرت على الكلام والحركة.

اقرأ أيضًا.. 

مسلسلات رمضان 2024.. هل تنضم عفاف مصطفى للسباق الرمضاني؟ 

 

عمرو محمود ياسين: كنت خايف من دخول ابني مجال التمثيل

 

واستطردت: أول مرة لاحظنا فيها ده كان وقت تصوير جمال الحريم، لخبط في الكلام وقت التصوير، واتفاجأت أنه مش مجمع ومش عارف يحفظ النص، وبيقولي أنا اسف والله، قولت له معلش هنذاكر سوا وحفظته الدور بصعوبة جدًا وافتكرت أنها مجرد جلطة.


و عن سبب إخفائها مرض أشرف عنه قالت: قررت أخفي مرض أشرف عنه عشان هو كان بيخاف من المرض وجبان في الموضوع ده، وبيخاف علينا جدًا من وقت فيروس كورونا، ولما أتصابت بكورونا أتصاب معي ومكنش خايف على نفسه كان خايف عليا أكتر.

واستكملت: لما عرفت بمرضه أتصدمت ولما الدكاترة قالت لي بدأ العد التنازلي لرحيله بسبب تدهور حالته، ولما سألت دكتور ليه كل الإشاعات دي قال لي عايزين نطمن ممكن تفرق في حياته 8 أشهر، وكنت كل يوم في مرضه اقرأ سورة ياسين وفي لحظات مرضه الاخيرة قولت يارب  كفاية عليه كده تعب أوي.

تابع موقع تحيا مصر علي