عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

علي ربيع وصابرين يحرصان على المشاركة في الانتخابات الرئاسية

علي ربيع وصابرين
علي ربيع وصابرين _ أرشيفية

حرص كلا من نجم مسرح مصر، الفنان علي ربيع والفنانة صابرين على الإدلاء بأصواتهما في الانتخابات الرئاسية 2024، التي انطلقت اليوم الأحد الموافق 10 ديسمبر.

تحيا مصر

صابرين تنعي وفاة طارق عبد العزيز 

على الصعيد الآخر، كتبت صابرين عبر حسابها الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي فيس بوك عن وفاة الفنان طارق عبد العزيز: طارق أنت كنت لسه مكلمني أول امبارح، وكنت بتقولي إنك مضايق وبتشتغل من غير نفس ومش مبسوط، وشفت فيلم وأنا طفلة وكنت عاوز تكلمني علشان بتحس أني طيبة طول عمري، وابتسامتي بتحسسك بالزمن الحلو.

وتابعت صابرين، هو أنت ليه كلمتني كنت بتودع صحابك لا حول ولا قوة إلا بالله.. عزائي الوحيد إنك في آخر المكالمة كنت بتضحك وقولت لي إنك دلوقتي مبسوط بس أنا حزينة وقلبي وجعني قوي يا طارق دموعي مش مخلياني عارفة أكتب إيه.. روح يا طارق عند اللي إن شاء الله هتسعد بجواره ويسكنك الفردوس الأعلى يا أطيب خلق الله ياه علي الوجع ربنا يصبرنا جميعا.

صابرين تتحدث عن مصر

هذا وقالت صابرين: أحلم لمصر دائمًا، وكلما أسافر وأعود إليها، أقول تحيا مصر، بعرف قيمة كل حاجة فيها، وبحس إن الكثير من البلدان حولنا تحسدنا، وتحسد الطفرة التي حدثت.

وتابعت، اللي يسافر هو اللي يعرف الفرق بين الاقتصاد في الخارج وفي مصر، هناك الكثير من التغيرات المرعبة في العالم.

واستطردت، من قلبي ربنا يعين سيادة الرئيس، على كل ما يحدث، ويعين الشعب المصري، على كلل اللي بيحصل، وإن شاء الله أزمة وهتعدي، والصعب هيعدي.

تصريحات صابرين 

وأردفت، ما تسألنيش ليه، حاسة أن اللي بعد كده جني ثمار حلو أوي لأولادنا وأحفادنا وإن شاء الله للأجيال القادمة.

وأشارت الفنانة صابرين إلى أنه من أفضل وأمتع الأمور في مهنة التمثيل هي عدم الحاجة إلى الذهاب لطبيب نفسي، وذلك خلال حوارها اليوم ببرنامج “أسرار النجوم” مع المذيعة إنجي علي على محطة راديو “نجوم إف إم”.

اقرأ أيضًا.. 

إلهام شاهين تفجر مفاجأة عن نجوم الوسط الفني: أسماء كبيرة منهم بيعانوا من الزهايمر 

إلهام شاهين توجه رسالة لأسر مريض الزهايمر: اتقوا ربنا وعاملوهم بالحسنى

وتابعت صابرين، من أحسن وأمتع الحاجات في مهنتنا أنك مش بتحتاجي تروحي لطبيب نفسي، وأنا بتكلم عن نفسي شخصيا، بسبب تقمصي للعديد من الشخصيات.

وأوضحت صابرين أنها لا تريد تقديم سيرة ذاتية مرة أخرى في عمل فني بعدما قدمت مسلسل “أم كلثوم”، حيث قالت: “مش عايزة أقدم سيرة ذاتية مرة تانية بعد أم كلثوم.

وأضافت، وكان يهمني في المسلسل إظهار ازاي أنها حافظت على مكانتها، وأنها فضلت محافظة على ثقتها في نفسها حتى آخر يوم في حياتها واتعلمت كتير من تقديمي شخصية أم كلثوم.

تابع موقع تحيا مصر علي