عاجل
الأربعاء 08 مايو 2024 الموافق 29 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

منى الشاذلي: قبل الجواز مكنتش بطيق جوزي.. ولو اكتافك متتحملش المسئولية متتجوزش

منى الشاذلي
منى الشاذلي

كشفت الإعلامية منى الشاذلي عن تفاصيل قصة الحب التي جمعتها بزوجها منذ سنوات طويلة قبل الزواج، وذلك من خلال لقاء لها ببرنامج ab talks مع المحاور أنس بوخش.

منى الشاذلي وزوجها

وقالت منى الشاذلي في تصريحاتها التي رصدها موقع تحيا مصر: لما روحت روما عشان اشتغل في قناة art قررت أني مش هقع في الحب، ووقعت في الحب، وكان زوجي وشريكي، اتعرفنا على بعض في إيطاليا وكانت البداية التقليدية لأي قصة حب ممتدة أنه متبقوش طايقين بعض في الأول، لا كنت بطيقه ولا هو كان طايقني.

وتابعت: وبعدين اتكونت مجموعة أصدقاء بيننا والمجموعة دي خلتنا مضطرين يكون فيه خروجات جماعية، ونتكلم، لحد ما لقينا نفسنا مش مضطرين بس عايزين نقابل بعض، والسنادي بتم 25 سنة متزوجة من الشاب اللي حبيته، وأنا وهو متناقضين في كل حاجة، وهو مش رومانسي، هو حنون ورجل عائلة عظيم، لكنه راجل عملي، ومش بنزعل من الاختلاف بينا.

رأي منى الشاذلي في الزواج

واضافت منى الشاذلي في حديثها عن الزواج قائلة: الحب حاجة والحياة الزوجية حاجة، ولو اكتافك متتحملش المسئولية متتجوزش، لازم تربي أولادك على أنهم يشيلوا المسئولية ويتحملوا ضغوط الحياة، غير كدا هيبقى جواز عيال، فالحياة الزوجية محتاجة مجهود كبير.

وعن عملها في الإعلام قالت: أنا بحب شغلتي وبحترمها ودا الأهم، وشايفة الإعلام في حد ذاته غاية حتى لو بقدم فقرة خفيفة.

والد منى الشاذلي

وفي جزء أخر من الحلقة، تحدثت منى الشاذلي عن والدها، وكشفت أنه تطوع في حرب العدوان الثلاثي على مصر رغم أنه لم يكن ملزمًا بدخول الجيش، واردفت قائلة: “أبويا شيء جميل وعمره ما تفاخر بحاجات كتير مهمة عملها، واتعلمت منه الأخلاق، ودايمًا بتأثر لما بفتكره، لأنه قمة الثقافة والأخلاق والمعرفة وقمة البساطة، واتعلمت منه أنه لا شيء في الدنيا يستدعي التفاخر”.

جدير بالذكر أن حلقة منى الشاذلي مع أنس بوخش تعتبر من المرات النادرة التي تظهر فيها الشاذلي كضيفة على برنامج حواري، تكشف عن تفاصيل خاصة بحياتها الشخصية و المهنية.

تابع موقع تحيا مصر علي