عاجل
الخميس 02 مايو 2024 الموافق 23 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

ملكة الأنوثة وخليفة السندريلا.. رانيا يوسف المعني الحرفي للفنانة الشاملة

رانيا يوسف
رانيا يوسف

دائمًا ما تثبت النجمة المصرية رانيا يوسف التي تمت الخمسين منذ فترة قصيرة، أن العمر مجرد رقم فهي من الفنانات القلائل التي تجمع بين الموهبة والإنوثة دون أن تتصنع أو تبذل مجهود، وهو ما يرصده تحيا مصر خلال السطور التالية.

رانيا يوسف فنانة شاملة

استطاعت رانيا يوسف أن تكتب اسمها بحروف من ذهب في تاريخ الدراما والسينما المصرية، فهي ملكة الأنوثة وخليفة السندريلا وفاتن حمامة والمعني الحرفي لفنانة شاملة.

رانيا يوسف 

من هي رانيا يوسف؟ 

رانيا هي ابنة لضابط وأم تعمل مضيفة طيران، حصلت على ليسانس آداب من جامعة القاهرة،  ودخلت التمثيل من باب الإعلانات وشاركت في مسابقة ملكة الجمال 97 وحصلت على لقب الوصيفة الأولى.

النجمة رانيا يوسف 

كانت أول أعمال النجمة المصرية رانيا يوسف هو فيلم العقاب، واستطاعت أن تثبت قدمها بالساحة الفنية من خلال مسلسل عائلة الحج متولي بطولة الفنان الراحل نور الشريف، كما أنها نفت خضوعها لأي عملية تجميل طوال حياتها. 

وكشفت الفنانة رانيا يوسف عن السر وراء رشاقتها وجمال شعرها قائلة: بصوم اتنين وخميس فدا مش بيخليني اتخن وبعمل حمام بخار لشعري بالجاز بحط شوية منه على كريم الشعر. 

تصريحات رانيا يوسف 

وقالت رانيا يوسف مع الإعلامية بسمة وهبة : أخاف من ربنا ليه أنا مبعملش حاجة غلط، أنا ربنا خلقني بني أدمة بغلط وبرجع لربنا بس ده مش معناه إني بخاف منه أنا بحبه، ليه ما نحب ربنا وأما بنحب حد عمرك ما هتزعليه، بحبه وبعمل اللي بيقولي عليه ومش بخاف من الموت ده راحة ولا بخاف من يوم الحساب وعندي ثقة مطلقة إني معملتش حاجة غلط، وعلى الفستان أنا غلطت ورجعت.

من جانبه، قالت رانيا يوسف خلال The blind date show: أنا واحدة من الستات اللي عانيت جدًا في قصة الطلاق والأطفال والنفقة والمحاكم، ومسلسل زي تحت الوصاية أو مسلسلات كتير ابتدت تناقش القصص دي، وأنا حاسة أن دا وقتنا أننا لازم نعمل حاجة، ونحاول نغير في القوانين اللي موجودة لصالح الأطفال والستات اللي بتتبهدل عشان تاخد حقها.

وتابعت الفنانة رانيا يوسف، فكرة الـ blind date حلوة لأنه من غير أقنعة ومن غير تمثيل ودا شيء لطيف، لأنه دايما في الأول ممكن يكون فيه شوية تمثيل لو الطرفين يعرفوا بعض، ولو لقيت الراجل رغاي أوي ولو حسيت أنه بخيل وبصباص هتقفل منه من أول date.

تابع موقع تحيا مصر علي