عاجل
الأحد 12 مايو 2024 الموافق 04 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

صرف كل فلوسه على المرض.. تفاصيل أخر أيام وحيد سيف في ذكرى وفاته

وحيد سيف
وحيد سيف

“عانى من جحود الوسط الفني وصرف فلوسه على مرضه”.. بهذه الكلمات كشف نجل الفنان الراحل وحيد سيف عن تفاصيل أخر أيام والده قبل رحيله، والتي سيعرضها موقع تحيا مصر في هذا التقرير بمناسبة حلول ذكرى وفاته اليوم الجمعة 19 يناير.

أخر أيام وحيد سيف قبل رحيله

سرد الفنان أشرف سيف تفاصيل أخر أيام والده الراحل وحيد سيف قبل وفاته، وذلك في لقاء تلفزيوني سابق له ببرنامج واحد من الناس، مع الإعلامي عمرو الليثي، مؤكدًا على أن والده عانى من جحود الوسط الفني في أخر أيام حياته.

وفاة الممثل الكوميدي المصري وحيد سيف | النهار
وحيد سيف

وقال نجل وحيد سيف: بابا لما كان بصحته كان كريم جدًا وكان يود أصحابه كلهم ولو حد عيان يروحله ويقف جمبه، لكن لما بابا عيي وقعد في البيت اتفاجئ بأن محدش بيسأل عليه ودي تعبته نفسيًا جدًا بس دي طبيعة الحياة، وفعلا هو صرف كل فلوسه على مرضه.

نجل وحيد سيف يكشف كواليس أخر أيام والده

وتابع نجل وحيد سيف: في مرضه الأخير وهو في حزنه كان دايما يقولي الحمد لله على كل شيء، وكان دايما يبص لصورته هو والسادات يقولي كل اللي في الصورة ماتو مافضلش غير أنا، وحتى في مرضه الأخير بيضحكني، وهو كان راضي، وأحلى حاجة فيه أنه كان دايما عنده رضا.

في ذكرى وفاة وحيد سيف.. محطات فنية وشخصية لا تنسى| صور - بوابة الأهرام
وحيد سيف

كتب كل أملاكه لزوجته الأخيرة.. تفاصيل أخر أيام وحيد سيف

وفي سياق متصل، كانت ابنة وحيد سيف قد تحدثت عن ملامح أخر أيام والدها قبل رحيله عن عالمنا، وذلك خلال لقاء لها على شاشة تلفزيون قناة صدى البلد.

إذ قالت ابنة وحيد سيف: كتب كل أملاكه لزوجته الأخيرة ومزعلتش، احنا طالعين زيه كلنا، القصة مش فارقة معانا، هو كان عايش حياته مبسوط ودا كان أهم حاجة بالنسباله، 2007 كانت بداية مرضه وشخصوها للأسف هنا غلط، كل التشخيص كان صفرا في البداية، وهي كانت حصوة في البنكرياس، ولما اكتشفنا عمل عملية خطيرة جدا، وبقى يعمل غسيل كلوي.

مساعدة الرئيس الأسبق حسني مبارك لـ وحيد سيف قبل وفاته

وتابعت: والرئيس الأسبق محمد حسني مبارك أمر بعلاجه في مستشفى القوات المسلحة، ودي كانت لافتة لطيفة أدت لرفع معنوياته في الوقت دا، وفي 2011 جاتله انتكاسة وكانت صعبة، وساعة الوفاة كنت قبلها بيوم عنده وشيلته، لغاية قبل ما يموت بشهر كان بينزل كل يوم وبيحب الحياة جدا، وفي الشهر دا جاتله جلطة بسيطة في الرجل فمقدرش يمشي بس كان بيتكلم.

واختتمت حديثها قائلة: قبلها بـ 3 أيام جاله دور برد ومكنش قادر يقوم ياخد الحقنة فشيلته، وبليل كلمنا وقعد يهرج معانا في التلفون، والصبح كان توفى.

تابع موقع تحيا مصر علي