عاجل
الأحد 05 مايو 2024 الموافق 26 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

أحمد داوود: رفضت الكرش في مسلسل زينهم عشان كنت حاسس نفسي حامل.. واتهزقت كتير بسببه

أحمد داوود
أحمد داوود

تحدث الفنان أحمد داوود عن فكرة تركيب بطن له في مسلسل زينهم، وذلك خلال لقاء له ببرنامج صاحبة السعادة، مع الإعلامية والفنانة إسعاد يونس، والمذاع عبر شاشة تلفزيون قناة دي إم سي.

أحمد داوود والكرش في مسلسل زينهم

وقال أحمد داوود في تصريحاته التي رصدها موقع تحيا مصر: الكرش كان فكرة يحيى إسماعيل، وأنا بلعب وبتمرن في الجيم فجه قالي داوود أنا حاسس أن هو ممكن يبقى بكرش فأنا أول رد قولتله ليه وكنت عايز أموت الفكرة، فقالي هو دكتور وبياكل ومش بيتحرك كتير ومطفي ومكتئب فحاسس أن عنده كرش صغنن.

أحمد داوود

واردف: في الأول كنت رافض جدا وكل ما بنيجي نجرب بطن أقوله بص أنا شبه هشام ماجد في ماما حامل، دا مش كرش، ونجرب اللي بعديه اقوله لا أنا حامل شكلي وحش أوي، وكنت عمال أموت الفكرة، لحد ما جه واحد كدا لبسته فصدقته، وكان معايا كريم قاسم قالي لا يا داوود شكله حلو فأنا قولت أجرب أعمل كدا، واتهزقت كتير والناس صدقت.

ماجدة خير الله تنتقد ظهور أحمد داوود بوزن زائد في مسلسل زينهم

وفي وقت سابق، انتقدت الناقدة الفنية ظهور أحمد داوود بوزن زائد ضمن أحداث مسلسل زينهم، الذي تم عرضه منذ عدة أشهر على شاشات التلفزيون المختلفة، وذلك من خلال منشور عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك.

وكتبت ماجدة خير الله: "أحمد داوود ممثل بارع لكن محتاج ينزل خمسة كيلو على الأقل حتى يصبح حجمه مناسب لنجوميته"، ليرد أحمد داوود عليها في التعليقات بحسابه الرسمي، معلقًا بشكل فكاهي: "ده تخن في سياق الدراما من كتر أكل الفول اللي بالزيت الحار وكمان عشان أطفش به عرايس أمي.. تحياتي".

تفاصيل مسلسل زينهم

ومن الجدير بالذكر أن مسلسل زينهم تدور أحداثه في إطار كوميدي تشويقي، حول طبيب شرعي شاب يدعى زينهم يتعرض للكثير من المواقف الصعبة والمحرجة بسبب عمله في المشرحة وتعامله مع الجثث، وضم المسلسل عدد من النجوم منهم أحمد داوود، وسلمى أبو ضيف وكريم قاسم.

تابع موقع تحيا مصر علي