عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

بأغنية فدا مصر.. محمد نور ومي فاروق يتألقان باحتفالية عيد الشرطة الـ 72

مي فاروق ومحمد نور
مي فاروق ومحمد نور وسميحة أيوب وطارق صبري

قدم الفنان محمد نور، والمطربة مي فاروق، أغنية بعنوان فداء مصر في احتفالية عيد الشرطة الـ 72، التي انطلقت اليوم الأربعاء الموافق 24 يناير بحضور الرئيس عبد الفتاح السيسي، رئيس الجمهورية.

كلمات أغنية فدا مصر المقدمة باحتفالية عيد الشرطة 

وتقول كلمات الأغنية التي يرصدها تحيا مصر: أنا شرطي فدائي لكل واحد، إحنا مصريين الحمل دايمًا يبقى أسهل لو شالوه اتنين، وفي حق مصر مفيش سماح، وفوق كتفي شايل سلاح، أنا واللي زيي بنفدي بلدي وكل العربيين.

مي فاروق من احتفالية عيد الشرطة

تصريحات مي فاروق 

من جانبه، قالت مي فاروق خلال لقاء تليفزيوني: يكفي توتري للقاء الجمهوري قبل الحفل، وعلى قد ما أنا بحبهم على قد ما مقابلتهم مش سهلة ليّا، وأنا لسه عارفة على المسرح دلوقتي وكانت مفاجأة مبسوطة جدًا بيها؛ لأني نفسي أغني في كل منطقة بالمملكة العربية السعودية، وألبي دعوة المستشار تركي آل الشيخ وأعمل الجولة دي.

سميحة أيوب تشارك في احتفالية عيد الشرطة

وتابعت مي فاروق، يمكن يكون ردي غريب شوية بس الوحيد اللي كنت أتمنى أشتغل معاه هو الأستاذ الكبير الراحل بليغ حمدي، ولكني تشرفت بإني اشتغلت مع عدد من الملحنين الكبار المحترمين زي محمد رحيم وعمرو مصطفى ورحمة الله عمار الشريعي والموسيقار أمير عبد المجيد.

وأضافت، يمكن إنتاجي الخاص قليل شوية مش كتير أوي، ولكني لسه عاملة أغنية افتكرلك إيه مع الجميل الرائع عمرو مصطفى وتوزيع نادر حمدي، وكان نفسي أقدمها النهارده على المسرح ولكن عشان الليلة كانت عن الفنون الخالدة فمكناش عايزين نحط أي أغنية جديدة أو خاصة.

واختمت مي فاروق حديثها، قائلةً: مهما عملت مش هعرف أهادي الجمهور السعودي؛ لأنه جمهور رائع وسميعة جدًا بيعرفوا يقدروا الفن، ومهما عملتلهم مش هعرف أعبرلهم عن حبي ولكن أتمنى إن شاء الله أقدم لهم أغنية باللهجة الخليجية وأعرف أعملهم حفلات أكتر يتبسطوا بيها.

لقاء مي فاروق مع منى الشاذلي 

وأوضحت خلال لقاءها مع منى الشاذلي: عندما أغني أغنية بعيد عنك لـ كوكب الشرق أم كلثوم، مشاعري تتحرك وأتأثر لإني أتذكر والدي الله يرحمه.. والدي كان يحب الأغاني الثقيلة الحلوة القديمة، وهو توفى من 4 شهور، وكان مستمعي وداعمي ومعلمي الأول.

وتابعت، هو أول من علمني الغنا، لإنه كان مطرب قوي جدًا، وصوته حلو جدًا، وأنا ورثت الموهبة منه، وكان يحفظني ويذاكر لي ويساعدني، وأول معلق عليا، لو فيه حاجة حلوة يشيد بيا ولو فيه حاجة سلبية ينبهني، وكان يحضر لي حفلات الأوبرا.

وأوضحت مي فاروق، أنا أحب دار الأوبرا لكن فكرة إنني موظفة كانت تقيدني طوال الوقت، ولا تجعلني احصل على القدر الكافي بي كمطربة.. فقررت تقديم استقالتي من دار الأوبرا لكي أرفع عنهم وعني الحرج لإن لا أخذ المساحة التي استحقها داخل الدار.

تابع موقع تحيا مصر علي