عاجل
الثلاثاء 30 أبريل 2024 الموافق 21 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

إقبال جماهيري على حفل عمرو دياب بمسرح المنارة

حفل عمرو دياب بالمنارة
حفل عمرو دياب بالمنارة

يحيي الهضبة عمرو دياب حفل غنائي الليلة الجمعة الموافق 16 فبراير، وذلك على مسرح المنارة بالتجمع الخامس، وتعد هذه أولى حفلاته بالقاهرة في العام الجديد 2024.

حفل عمرو دياب بالمنارة 

وتوافد عدد كبير من الجمهور على حفل المطرب عمرو دياب المقام حاليًا بمسرح المنارة في التجمع الخامس ويرصده تحيا مصر، حيث يتألق عمرو دياب بأروع أغانيه الجديدة والقديمة.

عمرو دياب 

عمرو دياب يتألق بألبومه الجديد

هذا وطرح عمرو دياب عدة أغاني جديدة خلال الفترة الماضية، لاقت إعجاب الجمهور وحقق مشاهدات عالية عبر قناته الرسمية على موقع الفيديوهات يوتيوب والمنصات الموسيقية المختلفة.

الهضبة

مسيرة عمرو دياب في التسعينات 

في سياق مختلف، تحدث أحد رواد السوشيال ميديا عن مسيرة عمرو دياب في فترة التسعينات قائلًا: مسيرة عمرو دياب في التسعينات في رأيي مهضوم حقها ومش واخدة التقدير الكافي سواء من الجمهور أو النقاد اللي أغلبهم بيركزوا على فترة تملي معاك وما بعدها بإعتبارها مرحلة توهج عمرو ومتجاهلين إنجازاته الرائعة قبلها ، يكفي بس إنه كان حائط الصد الرئيسي قدام موجة السرسجة الموسيقية اللي كانت مكتسحة السوق في الحقبة دي بقيادة أعجوبة زمانه أشرف عبده.

وعن فترة الألفينات قال: في بداية الالفينات كان نزول البوم عمرو دياب حدث مجتمعي .. عمرو دياب في الوقت دا كان بمثابة الشخص الوحيد في مصر اللي عنده دِش ! بمثابة الشخص الوحيد اللي عنده وصلة او اشتراك ال ART في مصر ! اول شخص فتح شركة استيراد و تصدير للعولمة الموسيقية ..في الوقت اللي كان كله بيتفرج ع القناة الاولى و بيلعب مقسوم او بيحاول يقلد جيتارات حبيبي يا نور العين.. هو كان فاتح القمر الصناعي و بيجيب اصوات و توزيعات بتشتغل في شوارع نيويورك و يبيعها في المهندسين! موسيقى خليني جنبك و ما تحتويه من هارموني عصري! الدمج بين الشرقي والغربي في حبيبي ولا على باله ! الحوار الشيق جدا بين الجيتار و القانون في (أغيب أغيب) التويستات اللي في (احبك اكرهك) و اللي بتعبر عن تويستات كلمات الاغنية نفسها .

وأضاف، صولو البيانو اللي بيتحول لاليكتريك جيتار في (وماله) الجملة العبقرية : (د انا لما كنت باقول باقصد كلامي يطول يمكن تقول حاجة اسمعها اصفالك !) كل دي حاجات كان اللي بيسمع عمرو دياب بيحس بيها انه مختلف و عصري ! الموضوع مش فكرة صوت حلو او كلام حلو .. عمرو دياب بيجبرك ان يكون عندك subwoofer مش بيزن لما بتعلي الصوت !

تابع موقع تحيا مصر علي