عاجل
الثلاثاء 21 مايو 2024 الموافق 13 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

من أجل التمثيل.. كزبرة يغير اسمه إلى أحمد بحر

كزبرة
كزبرة

أعلن مغني المهرجانات كزبرة تغيير اسمه إلى أحمد بحر بدلًا من كزبرة، وذلك بسبب التمثيل، حيث تألق في فيلم الحريفة ويستعد لعمل سينمائي آخر مع الفنان محمد إمام.

كزبرة في برنامج كلمة أخيرة 

وقال كزبرة في تصريحاته مع الإعلامية لميس الحديدي، في برنامج كلمة أخيرة التي يرصدها تحيا مصر: اسم العائلة بحر والناس حبت اسم كزبرة، لكن هغيره بسبب التمثيل، أنا هدفي الأول كان التمثيل ولجأت للغناء على السوشيال علشان مكنتش عارف أوصل لهدفي، في الأساس كنت عاوز أمثل، لكن لكوني منحدر من منطقة شعبية مكنتش عارف أعمل إيه علشان أمثل، وبدأت أعمل أي حاجة تساعدني زي إني أغني أو أعمل اسكتشات.. أي حاجة المهم حد يشوفني.

كزبرة 

سبب لجوء كزبرة للسوشيال ميديا

وتابع كزبرة: لجأت للسوشيال ميديا علشان أتشاف، أنا بمثل إني بغني، وحلمي بكر مافهمش أنا عايز أقدم إيه.. وماقدرش أتخانق معاه ده أستاذ كبير، وكان في سوء تفاهم ومفهمنيش أنا حابب أقدم إيه؟، فحولت الموضوع لسكتش بسيط.

وأوضح الفنان أحمد خالد الشهير  بلقب " كوزبرة "  أنه في الاساس  مغني مهرجانات   كأحد أنواع الفنون التي يتقنها  وأن رغبته الاولى قبل خوضه  تجربة الغناء  كان التمثيل. 

تصريحات كزبرة 

وأردف، في الاساس كنت عاوز أمثل  لكن لكوني منحدر من منطقة شعبية بالاساس  مكنتش عارف  أعمل غيه علشان أمثل.

واستكمل، علشان مكنتش عارف أمثل إزاي  بدأت أعمل اي حاجة تسعدني زي  أني أغني أو أعمل إسكتشات  أي حاجة المهم حد يشوفني  وبالتالي لجأت  إلى السوشيال ميديا علشات أتشاف.

وتدور قصة فيلم الحريفة حول ماجد لاعب كرة القدم الذي تدفعه الظروف العائلية إلى أن ينتقل من مدرسته الدولية إلى مدرسة حكومية وهناك يتعرف على مجموعة من زملائه من خلفيات مختلفة، وينضم لفريقهم الذي يشارك في مباريات بالساحات الشعبية ومراكز الشباب ومعاً يحلمون بأن يشاركوا في بطولة كبيرة جائزتها مليون جنيه.

و يشارك في بطولتها نخبة من النجوم: نور النبوي وأحمد غزي، خالد الذهبي، الإعلامي أحمد حسام ميدو كممثل، سليم الترك، مغني المهرجانات كزبرة، والعمل من تأليف إياد صالح، وإخراج رؤوف السيد.

وكان سخر حلمي بكر من اسم كزبرة قائلًا: انت اسمك كزبرة وسميت نفسك ولا حد سماك.. العطارة مليانة كتير وفيه كزبرة وكمون وفلفل وهل بقت بدعة دلوقتي إن واحد يسمى نفسه شاكوش والتاني يسمي نفسه كزبرة، العبرة بالغناء ولا بالمسميات؟، ليرد عليه: لو كنت لقيت حد سماني كاظم كنت اتسميت، والعبرة والله بالحب.

تابع موقع تحيا مصر علي