عاجل
الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

هي اللي شربت الكلور.. اعترافات مثيرة لـ قاتل والدته في الغربية

جثة أرشيفية
جثة أرشيفية

قررت محكمة جنايات المحلة الكبرى بمحافظة الغربية، تأجيل محاكمة المتهم ابراهيم عاشور بقتل والدته عن طريق إلقاء مادة حارقة عليها ' كلور وبوتاس'، ما أصابها بحروق من الدرجة الثالثة فى مختلف أنحاء جسدها مستغلا مرضها الخبيث فى عدم مقاومته، إلى يوم ٢٠ مايو القادم لعرضه على الطب النفسي، ويستعرض موقع تحيا مصر التفاصيل الكاملة.

اعترافات المتهم بقتل والدته بـ القاء مادة حارقة عليها

وقد عرض على المحكمة تقرير الصفة التشريحية للمجنى عليها عايدة عبد الخالق ابراهيم دبور الذي ثبت من خلاله تعرضها لحروق من الدرجة الثالثة فى الرأس والوجه والعنق والبطن ما احدث تسمم توكسيمى انتهت بالوفاة.

وقد حضر المتهم بقتل والدته في الغربية مقيد اليدين وسط حراسة امنية مشددة، بينما غاب عن المشهد باقى افراد اسرته، وينشر موقع تحيا مصر اعترافات المتهم بقتل أمه بإلقاء مادة حارقة عليها، بقرية ميت حبيب التابعة لدائرة مركز سمنود وجاء فيها :-

س - ما هو قولك فيما هو منسوب إليك بأنك متهم بحيازة كلور وبوتاس المستخ. مين فى الاعتداء على الأشخاص فى موضوع محل الاتهام؟

ج- محصلش

س- ما الذى حدث وما هى ظروف ضبطك واحضارك وعرضك علينا؟

ج- اللى حصل انى مقيم مع والدتى فى نفس البيت والنهاردة الصبح في الفجر نزلت اطمن عليها لقيتها نايمة جنبها ازازة بوتاس وكلور وامى تقريبا شربت منهم لانى ببص على وشها لقيته وارم وفى حاجة شبه التهاب وعلشان هى برده مريضة بولينا وده بيعمل حساسية شديدة فى الجسم وبعدين بلغت خالى عرفته انها تعبانه ولما جه اخدها وراح على المستشفى.

اقوال قاتل والدته في الغربية

س- ما الذى أسفر عن تفتيشك؟

ج- مكنش معايا حاجة لأن الحكومة اخدتنى من البيت

س- ما تعليقك فيما قالوه عليك الشهود سالفي الذكر؟

ج- معرفش قالو كدا ليه مفيش بينا خلافات

س - ما هو قولك فيما ذكر بالمحضر ضدك؟

ج- أنا معرفش حاجة ومعملتش حاجة

س- أنت متهم بالشروع فى قتل المجنى عليها عايدة ابراهيم دبور مع سبق الاصرار والترصد بان عقدت العزم على قتلها باستخدام كلور وبوتاس وتوجهت الى المكان وما ان ظفرت بها بالقاء المادة الحارقة عليها؟

ج- محصلش الكلام دا

س- هل كانت والدتك تعاني من ثمة أمراض؟

ج- ايوا عندها امراض بولينا فى جسمها حساسية كتير وهى بتتعب وهي اصلا ٦٤ سنة ومبتقدرش تتحرك من مكانها

س- هل ثمة خلافات فيما بينكم؟

ج- لا مفيش غير انا اللي بخدم امى

اعترافات مثيرة للمتهم بقتل والدته في الغريية

س- هل من الممكن حدوث وفاة وفقا لتلك الأمراض؟

ج- هى عندها المرض ده من زمان وبتاخد له علاج وكانت كويسة معرفش اذا كان بيموتها ولا لاء

س - ماهو سبب حدوث وفاة والدتك؟

ج- هى كانت كويسة و اخر مرة شوفتها حضرت الفطار وطلعت شقتى لانى ساكن فوقها ولما نزلت اطمن عليها لقيت وشها بقع حمراء وجلدها بيقشر كانها محروقة وكان جنبها على الارض ازازة فيها كلور على بوطاس وكانت نصها ولما شوفت اللى حصل روحت لخالى اللى اسمه الشحات عيد وقلت له اللى حصل اخدها معايا على المستشفى

س- ما هو الشعور الذي انتابك؟

ج- انا خوفت عليها وجبت كريم قعدت ادهنلها على وشها

تعود الواقعة، عندما تلقت الأجهزة الأمنية بمديرية أمن الغربية، إخطارا من مأمور قسم مركز سمنود، بورود بلاغات بمقتل سيدة فى الستينات من العمر على يد نجلها ويعمل حداد عن طريق إلقاء مادة حارقة عليها فى مختلف أنحاء الجسد.

وعقب تقنين الإجراءات تمكنت أجهزة أمن الغربية القبض على المتهم، واستخراج تصريح بدفن الجثة بعد عرضها على الطب الشرعي واستكمال الإجراءات القانونية حيث قررت النيابة حينها حبس المتهم على ذمة التحقيقات.

تابع موقع تحيا مصر علي