عاجل
السبت 01 يونيو 2024 الموافق 24 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

في عيد ميلاد عادل امام.. كواليس مشهد الزعيم مع سعيد صالح في زهايمر: عيط بجد على صاحبه

عادل امام
عادل امام

يحل عيد ميلاد عادل امام غدًا الجمعة، فهو من مواليد 17 مايو 1940.. ذلك العام الذي وُلد فيه زعيم الفن المصري صانع البهجة والهرم الرابع صاحب أطول مسيرة فنية وأقوى بصمة في تاريخ الفن فهو ليس مجرد فنان بل مدرسة شاملة يتعلم من خلالها الكثيرون، مشوار عسير حصره فوق ال 125 فيلم فضلًا عن المسرحيات والمسلسلات التي جمعت بين ضحك وحزن ونقد لأوضاع وعبرت عن أزمات فترات بعينها ظاهرة كاملة شكلها عادل امام. 

عيد ميلاد عادل امام

وفي عيد ميلاد عادل امام، يرصد تحيا مصر كواليس مشهده المؤثر مع صديقه الفنان الراحل سعيد صالح في فيلم زهايمر والذي كشف عن المخرج عمرو عرفة قائلًا: كنت بمر كل يوم علي سعيد صالح من أجل إعادة الكلام عليه اللي هايقوله في المشهد ده وكل يوم الاقيه ناسي الكلام.. لحد ماجه يوم التصوير وبدأت اصور سعيد صالح ارتجل كلام من عنده لايق علي الموقف ولايق علي حياة سعيد صالح نفسه الفتره دي، سعيد صالح قال كلام بجد وعادل امام عيط حقيقي علي صاحبه.

عادل امام وسعيد صالح من فيلم زهايمر 

مسيرة الزعيم في عيد ميلاد عادل امام

ولا يمكن حصر الزعيم بقالب الكوميديا فقط في عيد ميلاد عادل امام لأنها نقطة في بحر عادل امام كما قال الجمهور: بزعل أوي لما حد بيصنف عادل إمام ممثل كوميدي، صحيح هو كوميديان رهيب ويمكن أكتر ممثل ضحكني بس الكوميديا دي نقطة في بحر عادل إمام.. مينفعش الممثل اللي مثل أفلام "احنا بنوع الاتوبيس، الغول، المشبوه، حب في الزنزانة، الانسان يعيش مرة واحدة، الحريف، حتى لا يطير الدخان" يتصنف ممثل كوميدي، مينفعش المثلث المرعب اللي عمله عادل امام مع وحيد حامد وشريف عرفة في التسعينات وقدملنا أفلام زي "طيور الظلام، المنسي، الارهابي، الارهاب والكباب، النوم في العسل، اللعب مع الكبار. 

الزعيم عادل امام

عادل امام يتفوق على سمير غانم في الكوميديا 

وأكد الكثيرون أن عادل امام هو الوحيد الذي استطاع أن يتفوق على سمير غانم في الكوميديا، مضيفًا: اللي يقدم مشهد احنا في زمن المسخ في عمارة يعقوبيان مستحيل يبقى تصنيفه كوميدي.. عادل إمام الوحيد اللي قدر يتفوق على سمير غانم في الكوميديا من أجل الكوميديا سواء سينما أو مسرح و ف نفس الوقت قدر ينافس احمد زكي ونور الشريف ومحمود عبد العزيز في الاعمال الدرامية ويتفوق عليهم. 

تابع موقع تحيا مصر علي