عاجل
الإثنين 17 يونيو 2024 الموافق 11 ذو الحجة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

ذكرى رحيل فايزة كمال.. سبب صادم حول وفاتها في ريعان شبابها

فايزة كمال
فايزة كمال

تحل ذكرى رحيل فايزة كمال، اليوم الأحد الموافق 26 مايو، فهي فنانة مصرية ولدت في الكويت لأبوين مصريين وعاشت هناك أكثر من 20 عام والتحقت بالمعهد العالي للفنون المسرحية.

ذكرى رحيل فايزة كمال 

وفي ذكرى رحيل فايزة كمال، يرصد تحيا مصر سبب وفاة أيقونة الجمال، حيث هاجم السرطان جسد الفنانة فايزة كمال وتحديدًا سرطان الكبد لترحل عن عالمنا عام 2014 بعد معاناة كبيرة مع المرض وهو ذكرى رحيل فايزة كمال. 

فايزة كمال 

فايزة كمال ترفض خيانة زوجها

وكانت فايزة كمال وفية لزوجها حيث أنها رفضت خيانته وهو ما رواه الجمهور في ذكرى رحيل فايزة كمال قائلًا: رفضت خيانة جوزها مقابل شقة ٦٠٠ متر من ثري عربي ولكنها دفعت التمن ومن كتر جمالها كان دايما يجيلها عروض من النوع ده من شخصيات كبيرة واثرياء عرب لكنها دايما كانت ترفض انتصارا لاخلاقها لدرجة ان ف مرة مسئول كبير قالها اتطلقي من جوزك وتعالي شوفي انا هعملك ايه وهعيشك ف عز لكنها رفضت وقالتله جوزي بالدنيا كلها وجوزها طبعا هو المخرج مراد منير.. بعدها قابلت ثري عربي كان من المفترض انه عايزها ف شغل ولما راحتله لقيته مطلع عقد شقه ٦٠٠ متر وسألته ايه السبب قالها انتي بعيدة عن الفن وعاوزين نقربك وكمان نقرب منك .. ردت وقالتله انا واحدة متجوزة واللي بتقوله ده مينفعش وانا مش عايزة اشتغل.. وفعلا من ساعتها مبقتش بتشتغل وكل ماحد يرشحها لمسلسل او فيلم تترفض الي ان توفاها الله .. فايزة كمال اللي رفضت العز في الدنيا عشان تشيله للاخرة سابتنا احنا للوهم وراحت هي للحقيقه وولادها بيمشوا في الشارع رافعين راسهم ان امهم فايزة كمال.. ياتري يامدام فايزة هتقدري تشوفي كلامي وتشوفي حب الناس والكلام اللي بيكتبوه عنك بعد وفاتك .. الله يرحمك.

ذكرى رحيل فايزة كمال 

أعمال فايزة كمال 

وتألقت فايزة كمال في ماجي تورز، حيث أشاد الجمهور بأداءها قائلًا: من منا لا يتذكر يهوديت موردخاي سكرتيرة ديفيد في ماجي تورز والتي مثلت دورها الراحلة  فايزة كمال  يتزامن اليوم مع ذكرى وفاة الفنانة القديرة  فايزة كمال  التي رحلت عن عالمنا في الـ 26 من مايو عام 2014 بعد معاناة مع مرض سرطان الكبد ربنا يرحمها برحمته.

وتزوجت الفنانة الراحلة فايزة كمال من المخرج مراد منير، وأنجبت ابنتها ليلى وابنها يوسف ولكن سرعان من تركتهما بسبب مرض السرطان الخبيث. 

تابع موقع تحيا مصر علي