عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

مصطفى بكري يطالب بمحاكمة عسكرية لمخزني السلع: «اللي يرفع الأسعار متآمر على مصر»

الإعلامي مصطفى بكري
الإعلامي مصطفى بكري

ناشد الإعلامي مصطفى بكري، صغار الموظفين بضرورة تقوى الله في الشعب المصري وتخفيف المطالب والأحمال والأعباء من على الشعب المصري في الوقت الحالي، خاصة في ظل ما تشهده مصر من فترة صعبة وعصيبة جدا في الوقت الحالي، قائلا "لموا نفسكم شوية الناس تعبان، اتقوا الله وحسوا بالناس شوية، الناس دي دمها مصري والوطنية بتجري جواها لازم نقف جنب الناس دي، الرحمة يا صغار الموظفين على المصريين". 

مصطفى بكري: أي شخص يُحدث حالة احتقان في الدولة المصرية لا يمكن أن يكون إنسان وطني 

وأضاف "بكري"، خلال تقديمه برنامج "حقائق وأسرار" المذاع عبر فضائية "صدى البلد"، وينقلها تحيا مصر، أن أي شخص يكره الناس في الدولة المصرية ويقوم بعمل حالة احتقان في الشارع المصري لا يمكن أن يكون إنسان وطني أبدا، ولا يقدر الدولة المصرية ولا الظروف التي يمر بها الدولة المصرية في الوقت الحالي. 

وطالب مصطفى بكري، الدولة بمواجهة عصابات التجار وزيادة الأسعار، خاصة وأن جماعة الإخوان الإرهابية تحاول استغلال كل النقاط من أجل العمل على إسقاط الدولة المصرية، "خلينا فاكرين أن الإخوان في فترتهم دخلوا ناس في الكهرباء والإذاعة والتلفزيون والتعليم وعدد من المؤسسات المختلفة، والناس دي لازم تتراقب ونشوف تصرفاتها ضد البشر". 

وواصل: "واحد عنده قرار عارف أنه هيضايق المواطن يقولك أنفذه اليومين دول، طب اشمعنا اليومين دول انت بتعمل كده ليه؟، عاوز تعمل إيه في الناس، وعاوز الناس توصل لإيه في الفترة دي، لازم نراقب الناس دي كويس". 

مصطفى بكري: التاجر الذي يرفع الأسعار متآمر على الدولة 

وأشار مصطفى بكري، إلى أن التجار الذين يرفعون الأسعار في الوقت الحالي هو متآمر وضد الدولة المصرية، مطالبًا الأجهزة الرقابية بضرورة محاكمة أي تاجر يخزن سلع ومواد غذائية من أجل رفع أسعارها في الوقت الحالي، وأن تكون محاكمته عسكرية، وإخراج كل السلع للمواطنين. 

واستكمل: "أي حد بيخزن رز، أو بيخزن عربيات، أو بيخزن جبنة كل ده ليه عشان يولعوا الأسعار، ويولعوا في الناس اللي فاكرين أن البلد هتولع كده، لا البلد مش هتولع، لازم يبقى فيه رحمة شوية على المصريين سواء في ارتفاع الأسعار أو من خلال تطبيق القانون من قبل صغار الموظفين". 

تابع موقع تحيا مصر علي