عاجل
السبت 27 أبريل 2024 الموافق 18 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

خالد عليش يحصل على حكم بتغريم طليقته.. ويعلق: أخر حاجة كنت أتمناها أني أقف قدام أم بنتي في المحاكم

خالد عليش وابنته
خالد عليش وابنته

أعلن المذيع خالد عليش حصوله على حكم بتغريم طليقته ميما شامي مبلغ مالي بسبب منعه من رؤية ابنته، وذلك من خلال منشور له عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك".

تحيا مصر يرصد تفاصيل أحدث منشورات خالد عليش عبر فيسبوك

حيث كتب خالد عليش: "من شهر مايو اللي فات وأنا كسبان قضية ما فرضته على نفسها أني أشوف بنتي ١١ ساعة في الأسبوع وبالتالي أقدر أخدها وأخرجها زي ما كان الاتفاق اللي تم وقت الانفصال واللي على أساسه بدفع المبالغ المالية المطلوبة مني".

خالد عليش يعلق على تغريم طليقته مبلغ مالي

وتابع: "وبالمناسبة أنا كنت بشوفها فعلا أول كم شهر بعد الانفصال زي الاتفاق ولكن فجأة بدأت حجج كتير لمنعي ومنع اهلي واضطريت أطلب حقي بالقانون مش غاوي بهدلة من وقت الحكم في شهر مايو اللي فات و بعت بطرق غير رسمية و رسمية أطلب أني أنسق عشان آجي أخدها وأفسحها وأرجعها ومفيش فايدة".

وأضاف: "لجأت لطرق قانونية تثبت عدم رؤيتي والنهاردة خدت حكم جديد بتغريمها مبلغ مالي لعدم تنفيذها الحكم.. حكم كل معناه إني أب بيدفع اللي عليه واللي متفق عليه ومحروم من بنته برضه!.. ولحد دلوقت مستغرب جدا أن فيه حد موافق أن أم تمنع أب عن رؤية طفله وتكون بتتشرط عليه وتمسكه من أيده اللي بتوجعه ويتسقفلها كمان".

خالد عليش: أخر حاجة كنت أتمناها أن أنا وأم بنتي نقف في المحاكم قدام بعض

وأعرب خالد عليش عن تعجبه من الأم التي تقاتل في المحاكم لمنع طليقها من رؤية أبنائه، فكتب: "ومتعجب جدًا أن فيه أم بترفع استئناف وتقاتل عشان تمنع حكم بيقول أن بنتها تستمتع ب باباها ويخرجها ويفسحها ومصممة أنه ينفذ رؤية قانونية فقط ويقعد معاها ساعتين زي المسجون في مكان مقفول".

واختتم المنشور قائلًا: "أخر حاجتين كنت أتمناهم في حياتي أن أنا وأم بنتي نقف في المحاكم قدام بعض وإن بنتي تعيش أحلى أيام طفولتها محرومة من فسح وحنان أبوها.. ولسه عندي استعداد للحلول الودية بدون ابتزاز أو استغلال.. شكرًا أستاذ شعبان سعيد المحامي".

تابع موقع تحيا مصر علي