عاجل
الجمعة 26 أبريل 2024 الموافق 17 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

خالد الجندي: هؤلاء من حزب الشيطان.. فيديو

خالد الجندي
خالد الجندي

هنأ الشيخ خالد الجندي، الداعية الإسلامي، وعضو المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية، وزير الداخلية و الشرطة المصرية بمناسبة عيد الشرطة، قائلا:"كل سنة و شرطتنا بخير وديما مصدر أمان لنا".

تحيا مصر 

وأضاف الجندي، خلال حلقة اليوم من برنامجه" لعلهم يفقهون" المذاع عبر فضائية " دي إم سي"، : "الناس اللي بتحارب بلدها وجيشها ورئيسها عشان مش راضي أو مش مبسوط أو مش فاهم، بقول لكل واحد فيهم خليك في حالك".

الجندي: أعداء البلد بيفرحوا بأي مشكلة

وأضاف :"أعداء البلد بيفرحوا أوي بأي مشكلة تواجه مصر حتى لو حادث أو فريق بلدنا في كرة القدم خسر أو مشكلة في سلعة".

وتابع: "أعداء البلد قاصدينك إنت وبيصفقوا للباطل وبيحاولوا يخوفوا الناس ويديهم رسالة سلبية، دول من حزب الشيطان اللي بيحاول يهدم بلده بإشاعة المخاوف".

وفي وقت سابق، أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أننا نجحنا في القضاء على الإرهاب بنسبة كبيرة جدًا، وسيتم إقامة احتفالية بهذه المناسبة بالعريش ورفح والشيخ زويد.

السيسي: مفيش أرض فيكي يا مصر بفضل الله حد يقدر ياخدها مننا

وأضاف السيسي، خلال كلمته على هامش احتفالية عيد الشرطة الـ 71، أن رئيس الوزراء عندما توجه هناك كانت أول مرة تهبط طائرة منذ 8 سنوات، معقبًا: "لازم نأكد قدرة الدورة على أنه مفيش أرض فيكي يا مصر بفضل الله حد يقدر ياخدها مننا أو يسيطر عليها، محدش يقدر".

الرئيس السيسي: إحنا كشعب صبرنا صبر كبير جدا علشان منخشش في صراع مع حد

وتابع:" الثمن لذلك كان كبير ليس أموال وإنما دم ومصابين وشهداء نتمنى أن يجمعنا بهم الله بسلام وأمان يوم القيامة، مشددًا على ضرورة أن نثق في الله أولا ثم في أنفسنا".

وأكمل:" إحنا كشعب صبرنا صبر كبير جدا علشان منخشش في صراع مع حد، بس منجحناش مش أنا اللي منجحتش هما اللي منجحوش واتصوروا أنهم ممكن باللي بيعملوا يهدوا مصر، لكن مفيش حد يقدر يغلب دولة أو يضيع شعب". 

تابع موقع تحيا مصر علي