عاجل
الجمعة 26 أبريل 2024 الموافق 17 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

ياسمين رئيس: أتمنى مناقشة قوانين الأسرة في السينما.. وسعيدة بحضور مهرجان أسوان

ياسمين رئيس
ياسمين رئيس

أكدت الفنانة ياسمين رئيس على أنها استعانت بـ “ستايلست”، لمساعدتها في حفل افتتاح مهرجان أسوان لأفلام المرأة، المقام حاليًا في أسوان، ومنقول عبر شاشة تلفزيون قناة الحياة.

تحيا مصر يرصد تفاصيل تصريحات ياسمين رئيس في مهرجان أسوان

ياسمين رئيس في حفل افتتاح مهرجان أسوان

حيث قالت ياسمين: “الحقيقة أنا كان عندي شغل، فكلمت ندى حسام الاستايلست قولتلها أنا عندي مهرجان، فهي ظبطتلي كل حاجة، هي شاطرة جدا ودي مش أول مرة أشتغل معاها”.

وعن شعورها لحضور المهرجان قالت رئيس: “اتبسطت أوي، لأنه هما عرضولي فيلم قبل كدا ومعرفتش أحضر عشان كان عندي شغل، فمبسوطة أني قدرت أحضر السنادي، واتفرج على الأفلام الحلوة اللي مشاركة في المسابقة، وبالنسبالي دي فرصة بستناها”.

قضايا تتمنى ياسمين رئيس مناقشتها في السينما

كما كشفت ياسمين رئيس عن القضايا التي تتمنى أن تناقش في السينما، فقالت: “فيه قضايا كتير، يعني احنا في حاجات كتير لسه محتاجين نتكلم فيها كتير طول الوقت عشان الناس تاخد بالها”.

واستكملت: “لأنه الحقيقة فيه قوانين كتير قديمة ومحتاجة أن هي تتغير تضمن للست حقوقها بشكل كويس، زي قوانين الأسرة والطلاق، والست اللي بتطلق وبيبقى عندها ولاد، ومشاكل كتير مخدتش حقها أنها تتناقش، ومفيش حد للأسف مهتم بيها أو بيتكلم عنها كتير”.

أبرز تصريحات ياسمين رئيس في برنامج أسرار النجوم

- الأفلام بالنسبة ليا مدرسة وحياة

- ممكن أشتغل مع هادي الباجوري تاني بعد الطلاق

- فيه ظلم للمرأة خاصة بعد الطلاق في الأمور اللي لها علاقة بالماديات

- اتعلمت من محمد خان عدم الاستعجال وقالي حاولي تشتغلي مع ناس قدك وفاهمينك عشان تظهري

- لما بقيت أم اتعلمت الصبر من سليم ابني، وعلمني حب الحياة وعندي أمل بكرة يكون أفضل

- كنت بخفي أني شخصية رومانسية لكني اكتشفت أني كدا

أخر أعمال ياسمين رئيس

ومن الجدير بالذكر أن أخر أعمال ياسمين رئيس في السينما فيلم “أنا لحبيبي”، وتدور أحداثه حول قصة حب رومانسية تعيشها ليلى التي تلعب دورها ياسمين رئيس ولكن الكثير من الصعوبات تواجهها من أجل استمرار هذه العلاقة، وبجانب ياسمين رئيس يشارك في بطولة الفيلم النجوم كريم فهمي، محمد الشرنوبي، سوسن بدر، بيومي فؤاد، وهو من تأليف محمود زهران وإخراج هادي الباجوري.

تابع موقع تحيا مصر علي