عاجل
السبت 27 أبريل 2024 الموافق 18 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

منى زكي: مش ببص للهجوم على السوشيال.. وحاولت أقدم حاجه تساعد الستات

تحيا مصر

علقت الفنانة منى زكي، على مسلسل تحت الوصاية الذي أدت بطولته وعرض خلال النصف الأخير من شهر رمضان المبارك.

وأضافت "الحديدي"، خلال مداخلة هاتفية لبرنامج "كلمة أخيرة"، على قناة أون، تقديم لميس الحديدي، إن "من اختار الموضوع وفكر فيه هما شيرين وخالد، وأنا تحمست لحاكجة إنسانية تمس السديات وسمعت لمثل تلك المواقف وأصعب منها"، مشيرة إلى أن المسلسل بيتكلم عن حدودته وإزاي إننا في وظائف معينة مش بنتقبل الست.

متى زكي: مش ببص للهجوم على السوشيال.. وحاولت أقدم حاجه تساعد الستات

وتابعت: "الستات عايزين يكونوا أقوياء، وصعب تقلل من قدراتهم ومخهم مهما كانت بساطتهم، موضحة أن أكثر شيء أثر فيا هو ولادي، واللي جذبني لحنان إني هشتغل مع مخرج كبير وحساس ومهم وفاهم تفاصيل، وطاقم عمل كلهم ناس محترفة بيهتموا بالتفاصيل".

وأردفت: "لما بنتكلم عن قضية بنتكلم عن الحياة والتفاصيل اللي بنمر بيها، والستات في مصر والوطن العربي بتعافر مع نفسها ومع معلوماتها وقدراتها وبتكتشف القدرات اللي كانت مهملة في نفسها".

وقالت "أدين بكل الفضل للمخرج اللي حاول يقربني للشخصية، وأنا كنت جاية من شغل تاني ومحملة بحاجات تانية والوقت قصير جدا".

وعن أصعب موقف في المسلسل، قالت: "أصعب مشهد لما ابني ضاع مني، وبعد ما كل المعافرة والمحاولات دي لو ده راح.. فمفيش حاجه تسوى".

وحول انطباع المتابعين عن المسلسل، قالت: "أحاول مبصش على أي هجوم أو إشادة بالمسلسل، لكن بشكر ربنا وبحاول متأثرش، وعالم السوشيال ميديا بالنسبة ليا مش حقيقة لا بهجومه ولا بنجاحه، وبس إن لو حاجه كبيرة ممكن يصغرها والعكس".

وطالبت الفنانة منى زكي بتعديل القوانين لصالح المرأة، لأنها أكثر من يشعر بالأبناء.

تابع موقع تحيا مصر علي