عاجل
الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

من غير ولا دمعة.. ماذا قالت قاتلة إبنها بـ فاقوس في المحكمة؟

المتهمة
المتهمة

إعترافات تفصيلية أدلت بها قاتلة طفلها في فاقوس، أمام محكمة جنايات الزقازيق في الشرقية، المنعقدة بمحكمة جنوب الزقازيق، خلال أولى جلسات محاكمتها على ذمة القضية رقم 8619 لسنة 2023 جنايات فاقوس، والمقيدة برقم 844 لسنة 2023 كلي شمال الزقازيق.

إعترافات قاتلة إبنها في فاقوس

حيث ناقشت محكمة جنايات الزقازيق، المتهمة بقتل طفلها في فاقوس، عن أسمها وسنها وطبيعة عملها، وملابسات جريمتها، وأدلت المتهمة بإعترافات بدأتها بكلمات الندم التي لم يصحبها الدموع قائلة «أنا ندمانة ومكنتش عايزة أعمل كدة خالص، ومش عارفة عملت كدة إزاي ولما جه عمي وسألني على الولد قولتله مش موجود عشان كنت خايفة».

وقالت المتهمة هـ ح قاتلة إبنها في فاقوس، أمام محكمة الجنايات، «عندي 37 سنة وبشتغل عاملة في مصنع سوداني، وقاعدة أنا وإبني لوحدنا في سواده مركز فاقوس، وجوزي منفصل عني من سنة ونص بسبب المشاكل بيني وبينه، وفي الفترة الأخيرة عرفت إن معمول لي عمل وسحر وكدة».

قالتة إبنها في المحكمة: ندمانة

وتابعت المتهمة بقتل طفلها في فاقوس «لما عرفت إن معمول سحر وعمل، روحت عند شيخ وقالي لازم نفك السحر ده، وفعلا خططت عشان أنفذ الجريمة عشان كنت خايفة أن أبوه ياخده وعشان افك السحر اللي معمول لي، روحت ماسكة خشبة وضربته على راسه 3 مرات، لحد ما وقع على الأرض، وروحت المطبخ جبت سكينة وبعدين فضلت أقطع في جسمه، وطبخت اللحم في حلة».

وطلب محامي المتهمة من المحكمة التصريح بإلغاء أمر الضبط والإحضار الصادر من النيابة بحق المحامي الأصيل لها وذلك لإتهامه بتصوير بث مباشر في مسرح الجريمة، وردت المحكمة بأنه قرارا يخص النيابة العامة ولا دخل للمحكمة فيه، كما طلب محامي المجني عليه حليل الـ DNA لوالد المجني عليه لإثبات نسب الطفل لوالده، ثم طلب الإستعلام من شركات المحمول عن سجل المكالمات الصادرة والواردة من وإلى المتهمة في يوم الجريمة.

إحالة قاتلة طفله في فاقوس للجنايات

أحالت النيابة العامة المتهمة هـ ح - 37 عاما، ربة منزل، ومقيمة قرية سواده بمركز فاقوس، بقتل طفلها في فاقوس إلى محكمة الجنايات المختصة لمحاكمتها عما أسند إليها من إتهامات القتل العمد لطفلها مع سبق الإصرار، على ذمة القضية رقم 8619 لسنة 2023 جنايات فاقوس، والمقيدة برقم 844 لسنة 2023 كلي شمال الزقازيق.

واتهمت النيابة العامة المتهمة هـ ح - 37 عاما، ربة منزل لأنها في يوم 26 إبريل 2023 قتلت إبنها الطفل المجني عليه س س البالغ من العمر 5 سنوات، مع سبق الإصرار على ذلك، بأن عقدت العزم وبيتت النية على قتله والتخلص منه لرغبتها في الإستئثار به مع خوفها من أن يبعده عنها مطلقها، فأعدت عصا فأس خشبية كانت بمسكنها، وأغلقت منافذ وأبواب المنزل وإنفردت بالمجني عليه مستغلة إطمئنانه وسكونه في وجودها، وغافلته وإنهالت على رأسه بثلاث ضربات بالعصا قاصدة إزهاق روحه.

تابع موقع تحيا مصر علي