عاجل
السبت 04 مايو 2024 الموافق 25 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

تحيا مصر ينشر أقوال المأذون بواقعة عريس البحيرة: شوفتها قدامي ظاهريا واحدة ست

عريس البحيرة
عريس البحيرة

مفاجآت مثيرة وجديدة في واقعة إتهام عريس البحيرة، لزوجته بأنها تجمع بين صفتي الذكر والأنثي ولديها عضو ذكري وأعضاء تناسلية خارجية، وأنه أكتشف ذلك ليلة الدخلة.

تحيا مصر

أقوال المأذون في واقعة عريس البحيرة 

وقال المأذون الشرعي خالد القرنشاوي، الذي أشرف على عقد قران عريس البحيرة وزوجته التي إتهمها بأنها خنثى خلال تحقيقات النيابة معه، أنه أشرف على عقد قران عريس البحيرة يسري شوقي على زوجته منى شعبان.

وخلال التحقيقات قال المأذون، أنا مأذون شرعي بناحية زاوية غزال محكمة الأسرة دمنهور، وشغال مأذون من سة 2006، وفي كل عقد قران الزوج أو أي حد من طرفه بيجي المكتب بتاعي وبيقولي على مياعد كتب الكتاب وأنا بقوله يحضر الأوراق المطلوبة اللي هي عبارة عن 4 صور شخصية للزوج والزوجة وخمس صور للبطاقات الشخصية الخاصة بيهم وشهادتين صحية للزوج والزوجة.

المأذون: أنا مجرد بكتب الكتاب وبس.. معرفش حاجة

وتابع المأذون القرنشاوي، أنا اللي عقدت قران عريس البحيرة وزوجته، وأخدت منهم رسوم المحكمة وأتعابي وهي بالتراضي بين الطرفين وأنا أخدت منهم 2200 جنيه أتعابي ورسوم المحكمة، ومخدتش غير الفلوس دي منهم.

وأضاف المأذون في أقواله أمام النيابة، اللي قدم الشهادات الصحية مع باقي الأوراق الشاهد على عقد الزواج اللي هو والد الزوج، وأنا شوفت الورق ده كله، ولقيت الشهادات طالعة من المعهد الطبي القومي بدمنهور ومختومين ختم النسر على الشهادات، وأنا أخدت بيانات الزوجين من أصل البطاقات الشخصية الخاصة بيهم.

المأذون: أنا شوفتها ظاهريا قدامي واحدة ست

وأكمل المأذون الشاهد على عقد قران عريس البحيرة وزوجته، أنه عقد قرانهم في 19 أغسطس 2020 بعد صلاة العصر، وأن وثيقة الزواج لزوج اسمه يسري شوقي وزوجته تدعى منى شعبان ووكيل الزوج هو صبري عبدالقوي ووكيل الزوجة هو ناصر علي والشهود هم حسني أمين ومحروس فتحي.

وأن البيانات التي حصل عليها هي أن الزوج اسمه يسري شوفي ومقيم زاوية غزال مركز دمنهور في البحيرة، ومعلومات الرقم القومي الخاص به، وبيانات الزوجة منى شعبان ومعلومات الرق القومي الخاصة بها، ومضيت العروسة على عقد الزواج، وأنا شوفتها ظاهريا قدامي واحدة ست.

وأكد المأذون في أقواله، أنا معرفش حاجة عن إتهامات عريس البحيرة لزوجته، وأنا مجرد مأذون بكتب الكتاب وخلاص، ومفيش بيني وبين أي حد فيهم اي خلافات.

تابع موقع تحيا مصر علي