عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

ريهام الشنواني: فرحت لما رشحوني لدور الراقصة في مسلسل على باب العمارة

ريهام الشنواني
ريهام الشنواني

أعربت الفنانة ريهام الشنواني عن سعادتها بترشيحها لدور الراقصة في مسلسل على باب العمارة، وذلك خلال لقاء لها ببرنامج عيش صباحك مع فانا إمام ويوسف التهامي، عبر محطة راديو نجوم إف إم.

تحيا مصر يرصد تفاصيل تصريحات ريهام الشنواني في برنامج عيش صباحك

ريهام الشنواني في مسلسل على باب العمارة

وقالت ريهام الشنواني: فرحت لما رشحوني في حاجة زي كده وخرجوا بره الصندوق، وإني ممكن أعمل دور زي ده.. وأنا عاوزة الناس تشوفني بشكل مختلف مش البنت الطيبة الساذجة، وهي شخصيتها قوية في المسلسل وناس كتير قالتلي إنهم ما كانوش مصدقين إنه ده أنا.

ريهام الشنواني في فيلم سكر

وفي الحلقة ذاتها، أكدت ريهام الشنواني على أنها لم تكن المرشحة الأولى في فيلم سكر، فقالت: ما كنتش المرشحة الأولى، كان فيه زميلة كبيرة واعتذرت، وكلموني وأنا بصور مسلسل العيلة دي، ودخلت قبل التصوير بـ3 أيام بس.. الكلام باللغة العربية مع الاستعراض والغنا كان صعب وكان معانا مصحح لغة، لكن انبسطت لأنه بالفصحى لأنه تحدي جديد بالنسبالي.

تفاصيل مسلسل على باب العمارة

ويعد مسلسل على باب العمارة أول بطولة مطلقة يخوضها الفنان حاتم صلاح، بعد تألقه بدور نفادي في مسلسل الكبير أوي، ويشاركه في المسلسل عدد كبير من النجوم والنجمات، منهم: آية سماحة، محمد محمود، محمد رضوان، ريهام الشنواني، عزة لبيب، وغيرهم، والمسلسل من تأليف مصطفى حمدي، وإخراج خيري سالم.

وتدور أحداث مسلسل على باب العمارة في إطار كوميدي حول الثري الصعيدي عوض أبو حامد، الذي تضطره الظروف للسفر إلى القاهرة، وهناك يعمل بوابًا ﻹحدى العمارات، وينجح في لفت الانتباه له ويتحول من مجرد بواب إلى بطل.

ريهام الشنواني تتألق في مسلسل راجعين يا هوى

ومن ناحية أخرى، حلت الفنانة الشابه ريهام الشنواني ضيفة على برنامج صاحبة السعادة، مع الإعلامية إسعاد يونس وتحدثت عن مشاركتها في مسلسل راجعين يا هوا والعديد من الأسرار الأخرى.

فقالت ريهام الشنواني عن دورها في راجعين يا هوا: جالي بطريق الصدفة وكنت رايحه مع واحد زميلي وبياخد باقي أجره، ساعتها كنا نازلين عشان مضايقة وقالي تعالي هأكلك مكرونة، وصمم انزل من العربية لما وصلنا واروح معاه وكنا في طلعة الاستاذ محمد سلامة.

تابع موقع تحيا مصر علي