عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

إيمان العاصي تستغيث من أجل غزة: السكوت مرعب ومزل

إيمان العاصي
إيمان العاصي

شاركت الفنانة إيمان العاصي فيديو لاستغاثة أطباء غزة في المستشفيات بإنقاذهم بعد إنذارات إسرائيل بإخلاء جميع المستشفيات في غزة، معربة عن غضبها من الصمت والسكوت الذي يحل على العالم في ظل هذه الأحداث.

تحيا مصر 

إيمان العاصي: مش معقول اللي بيحصل في غزة السكوت مرعب ومزل

وكتبت إيمان العاصي عبر حسابها الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات انستجرام: يا عالم دي استغاثات أرواح عايشين في البلد اللي علي حدود بلدنا بظبط استغاثة من فوق الارض مش من غواصه في البحر و لا مركب في الفضاء صعب نوصلهم وننقذهم.. مش معقول اللي بيحصل بجد حرام إسرائيل انذرت دلوقتي باخلاء جميع المستشفيات في مستشفي من المستشفيات المسعفين سابوا ١٥٠ طفل لوحدهم تحت تهديد السلاح السكوت دا مرعب و مزل.

إيمان العاصي وأطفال غزة

وكانت قد طالبت إيمان العاصي بخروج أطفال غزة من هذه الحروب، فكتبت عبر موقع انستجرام: خرجوا الأطفال.. أرجوكم بس الأطفال.. ارحموهم والنبي خرجوهم كلهم لينا إحنا طيب.. أنتوا إزاي كده قلوبكم وعقولكم من إيه.. إزاي كده قلوبكم وعقولكم من إيه إزاي قادرين تماطلوا كده.. إزاي قاعدين مستنيين أنتم إزاي بتناموا.

وتابعت حديثها، قائلة: عرب إيه وعروبة إيه وأديان إيه بس.. الوضع مش وضع دبلوماسية يا عالم أنتم مفيش فيكم رجا.. الولاد محروقين وجعانين وعطشانين وخايفين وعارفين يعني إيه جوع وعطش.. أرجوكم خرجوا الأطفال بس أرجوكم كفاية جبروت.. عارفة أنكم مش مشاعركم هي اللي بتحركم وعارفة أنها حاجة تافهة عندكم بس ارحموا صرخة الأطفال.

إيمان العاصي في مسلسل جعفر العمدة

يذكر، أن أخر أعمال إيمان العاصي مشاركتها في مسلسل جعفر العمدة والذي خاض بطولته إلى جانبها نخبة من نجوم الفن الأخرين، وجسدت خلاله دور دلال والتي أحلقت جميع الأذى بـ جعفر “محمد رمضان”، وحققت من خلاله نجاحا كبيرا حيث خرجت عن إطار تجسيدها أدوار البراءة والطفولة بسبب ملامحها البريئة، وتم عرض العمل ضمن مسلسلات شهر رمضان 2023، وخاض بطولته كلا من جوري بكر، هالة صدقي، منة فضالي، مي كساب، زينة، أحمد فهيم، منذر رياحنة.

تابع موقع تحيا مصر علي