عاجل
السبت 27 أبريل 2024 الموافق 18 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

طارق الشناوي: تامر حسني لا ينفع يألف ولا يخرج.. وخالد النبوي مش فنان عالمي ولا نجم شباك

طارق الشناوي_ صورة
طارق الشناوي_ صورة أرشيفية

كشف الناقد الفني طارق الشناوي رأيه في بعض النجوم منهم تامر حسني، وكريم عبدالعزيز وعلق على تصريحات خالد النبوي التي هاجمه فيها من قبل، وعبر عن رأيه في أداء أحمد فمي في مسلسل سفاح الجيزة، من خلال لقائه في برنامج حبر سري للإعلامية أسما إبراهيم.

تحيا مصر

طارق الشناوي: تامر حسني  الوحيد اللي بعد عبدالحليم حافظ عنده مشروع فني

علق طارق الشناوي على المواهب المتعدد لدى الفنان تامر حسني من خلال لقائه في برنامج حبر سري، قائلًا: "تامر حسني لا ينفع يألف ولا يخرج ولكنه عنده موهبة في الكتابة والإخراج ومحتاج يدي أفكاره لمخرج ومؤلف هتكون أفضل وهو عنده حضور ونجم شباك تذاكر، وهو الوحيد اللي بعد عبدالحليم حافظ عنده مشروع فني".

وعن أداء أحمد فهمي في مسلسل سفاح الجيزة، قال طارق الشناوي: "أحمد فهمي شايف فيه ممثل قادر على أداء كل الأدوار، وهو كاتب ممتاز سفاح الجيزة كان وش السعد عليه، وقادر يعمل مساحات واسعة وفيلم مستر إكس حقق نجاحين في نفس الوقت على المنصة وفي السينما بشباك التذاكر".

طارق الشناوي: خالد النبوي أفلامه مش بتحقق إيرادات

وأوضح طارق الشناوي سبب إشادته بمسلسل رسالة الإمام عبى الرغم من تصريحات خالد النبوي له التي قال فيها: "صفر على الشمال"، علق طارق الشناوي قائلًا: "أنا مفيش بيني وبين خالد النبوي غير الشاشة وهو مش نجم عالمي ولكن فنان، ومش نجم شباك ولا عالمي في مصر حتى وأفلامه مش بتحقق أيرادات".

طارق الشناوي: كريم عبدالعزيز أفلامه بتجيب إيرادات وهونجم شباك

وعن كريم عبدالعزيز علق طارق الشناوي قائلًا: "كريم عبدالعزيز فشل في فيلم البعض لا يذهب للمأذون مرتين، بس ممكن يكون عالمي، وأفلامه بتجيب إيرادات وهونجم شباك"، وتابع قائلًا: "مينفعش يكون في فنان مضروب أضربه أكتر في مقال عشان كده مش بنزل مقال نقدي لأنه قاسي حتى ولو صادق، وده حصل مرتين لأسباب إنسانية بحتة، ولو حاسس أن مش متعادل نفسيًا مش هنتقد وممكن يكون في حد أساء لي كثيرًا مش هكتب عنه عقابًا له لأن التجاهل الفني أصعب حاجة".

تابع موقع تحيا مصر علي