عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

منى زكي: سيناريو فيلم رحلة 404 معايا من 2013.. وأحمد حلمي معجب بيه جدًا

منى زكي
منى زكي

كشفت الفنانة منى زكي على أن سيناريو فيلم رحلة 404 متواجد معها من سنة 2013، وذلك خلال خلال مداخلة هاتفية لها ببرنامج أسرار النجوم، الذي تقدمه الإعلامية إنجي علي، عبر محطة راديو نجوم إف إم.

تصريحات منى زكي في برنامج أسرار النجوم

وقالت منى زكي في تصريحاتها التي رصدها موقع تحيا مصر: أكيد كنت قلقانة القلق الطبيعي ساعة الأزمات الرقابية اللي مر بيها الفيلم والقصة عندي من 2013 وإحنا ابتدينا نصور من 3 سنين وخلصناه على طول، بس ما كنتش متوترة لكن كان نفسي الفيلم يفضل على مستواه ورغم اللي حصل فضل على مستواه.

منى زكي

منى زكي تتحدث عن التعاون بينها وبين المخرج هاني خليفة

وفي المداخلة ذاتها، تحدثت منى زكي عن تعاونها مع المخرج هاني خليفة في الفيلم، فقالت: هاني خليفة مخرج كبير جدا وبحبه أوي عالمستوى الإنساني والفني وبيركز في التفاصيل والنتيجة اللي طالعة دي هي رؤية هاني في الدور والفيلم، صحيح كان معانا ورق مكتوب حلو أوي لمحمد رجاء لكن هاني خليفة له رؤية مميزة وتدخله في أدائنا كممثلين هو اللي طلع الشحنة القوية دي وأنا بحبه وأتمنى ما يقعدش في البيت والوسط بيفتقده.

منى زكي وأحمد حلمي

وكذلك كشفت منى زكي عن رأي زوجها أحمد حلمي في فيلم رحلة 404، فقالت منى زكي: حلمي مبسوط من الفيلم جدا ومبسوط بيه ومعجب جدا وهو راجل محترم، وهو من أول ما اتجوزنا بيساند وبيفهم يعني إيه المرأة بتكون متضايقة من حاجة وهو بيحب ينصر المرأة بشكل عام، والطريقة اللي بيتعامل بيها مع مامته وأخته بيبين احترامه.

منى زكي

أبطال فيلم رحلة 404

ومن الجدير بالذكر أن رحلة 404 يشارك فيه عدد كبير من الفنانين والفنانات منهم: منى زكي، محمد ممدوح، محمد فراج، خالد الصاوي، جيهان الشماشرجي، وغيرهم، والعمل من تأليف محمد رجاء، وإخراج هاني خليفة، وإنتاج محمد حفظي وشاهيناز العقاد.

وسبق وأن تم منع عرض الفيلم في مهرجان البحر الأحمر السينمائي سنة 2022 بسبب حدوث أزمات رقابية على بعض مشاهد العمل.

تابع موقع تحيا مصر علي