عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

محمد سامي يكشف وفاة شقيقته بطريقة غريبة بعد إصابتها بمرض خطير

محمد سامي
محمد سامي

كشف المخرج محمد سامي خلال لقائه في برنامج أسرار مع الإعلامية أميرة بدر المُذاع عبر شاشة قناة النهار الفضائية لأول مرة عن وفاة شقيقته بعد معاناتها مع مرض السرطان، وعن الطريقة الغريبة التي توفت بها. 

محمد سامي: بترعب من الموت بسبب وفاة أختي وأنا صغير

وسؤل محمد سامي خلال لقائه في برنامج أسرار للإعلامية أميرة بدر والذي رصده موقع تحيا مصر، إن كان يخشى الموت فأجاب "بترعب من الموت" وكشف عن السبب وراء ذلك وهو موت شقيقته وهو شاب في سن صغير بعدما كان متعلق بها بشكل كبير، واستكمل حديثه في تأقر شديد ليروي قصة وفاة شقيقته ومعاناتها مع مرض السرطان.

محمد سامي يصرح عن صراع شقيقته مع مرض السرطان قبل وفاتها في برنامج أسرار

وتابع محمد سامي حديثه في برنامج أسرار، مُتحدثًا عن معاناة شقيقته: "كان عندها سرطان وسافرت تتعالج في ألمانيا وبعد كده سافرت فرنسا ولما رجعت بقت أحسن وعملنا احتفال برجوعها كبير وكنا مبسوطين جدًا، لكن اتصدمنا بعد كده وتعبت جدًا تاني فسافر أبويا بيها أمريكا عشان يعالجها، والدكتور كان يهودي وقال لأبويا محتاجين مبلغ ضخم جدًا للعملية وأبويا وافق، لكن الدكتور قاله هب ملهاش علاج أنا كنت بطلب منك مبلغ تعجيزي عشان ترفض".

المخرج محمد سامي

وتابع حديثه: "فبدأنا نشوف شيوخ ونعالجها على طريقة وصية الرسول وسافرت مرسى مطروح عشان تاخد بول الإبل لكن مقدرتش تعمل كده ورجعوا بيها أبويا وأمي وهي ميتة معاهم في العربية.

محمد سامي: معنديش ولا صورة لأختي مبحبش أشوف صورها وأفتكرها

وتحدث محمد سامي عن أكثر شئ يفتقده في وجود شقيقته وعن الألم الذي تسببت له فيه بفراقها، قائلًا: أختي كانت أقرب واحدة ليا، أنا معنديش ولا صورة ليها ولما بروح عند أهلي مبحبش أبص على صورها عشان بتؤلمني، 
ودايمًا بقول لو هي كانت موجودة وأنا ناجح في الإخراج زي دلوقتي كانت هي هتكتب وأنا هخرج".

وأضاف على حديثه: "هي كانت مثقفة وقارئة بشكل مستفز بدون توقف وكانت موهوبة جدًا في الكتابة.. فكان نفسي تكون موجودة لأني كنت هبقى أنجح كتير جدًا وأنا معاها". 

برنامج أسرار

مواعيد عرض برنامج أسرار عبر شاشة قناة النهار

ويأتي برنامج أسرار مكون من 30 حلقة وبدأ عرضه بالتزامن مع بداية شهر رمضان المبارك، ومن المقرر عرضه يوميًا عبر شاشة قناة النهار في تمام الساعة التاسعة والنصف مساءً.

تابع موقع تحيا مصر علي