عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

انفجار اسطوانة بوتجاز| إصابة 20 شخص في حريق منزل بالمنيا

حريق
حريق

نجحت قوات الحماية المدنية بالمنيا في السيطرة على حريق شب بمنزل بإحدى قرى مركز أبوقرقاص جنوب المنيا، ونتج عنه إصابة 20 شخص في انفجار أسطوانة بوتاجاز داخل المنزل تم نقل المصابين للمستشفي.

وتم التحفظ على مكان الحريق وأخطرت النيابة للتحقيق والتي انتدبت المعمل الجنائي وتحرر محضر بالواقعة.

البداية عندما تلقت الأجهزة الأمنية بالمنيا إخطارًا بورود إشارة من غرفة عمليات النجدة بوجود بلاغ من أهالي احد قرى مركز أبو قرقاص بانفجار أسطوانة بوتاجاز ووقوع عدد من الإصابات.

وعلى الفور انتقلت الأجهزة الأمنية والاسعاف لموقع الحادث، وتبين إصابة 20 شخصًا بحروق متنوعة، وجرى نقلهم للمستشفيات العامة.

وتبين التحريات الأولية أنه أثناء عقد خطوبة  حدث تسرب غاز بأسطوانة البوتاجاز في وجود عدد من المعازيم وأنفجرت الأسطوانة وتسببت في الإصابات تم التحفظ على مكان الحريق وأخطر المعمل الجنائي وتحرر محضر بالواقعة وأخطرت النيابة العامة لمباشرة التحقيق.

القصة الكاملة لـ حريق منزل الدقهلية

كواليس وتفاصيل مأساوية في حريق منزل الدقهلية، والذي شهد تفحم جهاز عروسة داخل الشقة، ويرصج موقع تحيا مصر التفاصيل الكاملة في حريق شقة الدقهلية.

القصة الكاملة لـ حريق منزل الدقهلية

وقالت الأم في حريق منزل الدقهلية لـ موقع تحيا مصر، ربنا يعوض علينا كنا بنصلي التراويح لقينا أم حمادة صاحبة البيت بتقول الحقونا وتعالوا بسرعة النار والعة في البيت، وعقبال ما جينا نجري كانت الشقة كلها مولعة وبعدها سيارات الإطفاء جت لكن كانت النيران اقوى واسرع.

وتابعت الأم عن حريق منزل الدقهلية بمركز بني عبيد قائلة عفش شقة محمد راح ومعاه جهاز أخته العروسة، ومحمد منفصل عن مراته وقاعد هنا وكل حاجة راحت وقالولنا أن كل اللي حصل بسبب ماس كهربائي وأن سقف البيت خشب.

شاهدة عيان على الحريق: كنا نايمين ولقينا نار جهنم

وقالت أحدى الجيران الشاهدة على حريق منزل الدقهلية، كنا نايمين ولقينا مرة واحدة النار مسكت في البيت، والبيت ساكن فيه 7 بنات وأخوهم، وشقة محمد أخوهم هي اللي النار كلتها هي وجهاز واحدة من أخواته والشاشات راحت وكل حاجة في الشقة راحت.

وقالت العروسة صاحبة الجهاز الذي التهمته النيران، الشقة كان فيها حاجة أخويا وجهازي وبعد الفطار كنا قاعدين كلنا وأخويا قاعد معانا تحت ولقينا الجيران بتصوت وبتخبط علينا وبتقول الحقوا في حريقة، طلعت أشوف مبقتش شايفة حاجة من السحابة السوداء.

صاحبة الجهاز المحترق: كل حاجة راحت في ثانية

وتابعت العروسة صاحبة الجهاز الذي احترق في منزل الدقهلية، أنا عمري ما شوفت حريقة زي دي قبل كدة والبيت ده اللي مجمعنا كلنا وفي ثانية كله راح أنا أخويا عنده ظروف صحية وأختي منفصلة وكلنا على قد حالنا جدا ومحدش فينا متوظف وبناخد معاش أبويا بعد ما مات.

حيث اندلع حريق في منزل بمركز بني عبدي في الدقهلية نتج عنه تفحم محتويات الشقة بالكامل وجهاز عروسة بداخله، وتم السيطرة على الحريق بدون إصابات أو خسائر بشرية في الحادث، وتحرر المحضر اللازم وتم إتخاذ الإجراءات القانونية اللازمة.

حريق يلتهم شقة سكنية في منزل بـ الدقهلية

تلقت الأجهزة الأمنية بمديرية أمن الدقهلية اخطارا من غرفة عمليات النجدة تضمن ورود بلاغا من الأهالي بنشوب حريق داخل منزل بنطاق مركز بني عبيد وعلى الفور تم الدفع بسيارتين إطفاء للسيطرة على الحريق وإخماده ومنع امتداده.

ونجحت أجهزة الحماية المدنية في الدقهلية في السيطرة على الحريق وإخماده ومنع امتداده بدون وقوع إصابات أو خسائر بشرية وتحرر المحضر اللازم وأمرت النيابة العامة بانتداب الأدلة الجنائية للوقوف على أسباب وملابسات الحريق.

تابع موقع تحيا مصر علي