عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

يوسف الحسيني عن فيديو تحريضي لـ «علاء عبد الفتاح»: هل دي كائنات فضائية قالت الكلام ده واختفوا من الكوكب؟.. فيديو

 الإعلامي يوسف الحسيني
الإعلامي يوسف الحسيني

عرض الإعلامي يوسف الحسيني، مقطع فيديو يظهر خلاله علاء عبدالفتاح، قائلًا: "الجيش والشعب ايد واحدة وده معناه أننا هنقطع ايد الجيش التانية، والداخلية لازم الكل يساعدهم، فنجيب الداخلية نوريهم الشغل ازاي".

تحيا مصر

وتساءل الحسيني خلال برنامجه " التاسعة" المذاع على القناة الأولى المصرية، " يمكن ده مش صوته، أو دي كائنات فضائية غيروا شكلها بقت شكل علاء وبعد كده اختفت من على الكوكب!".

يوسف الحسيني يعرض فيديو يدين علاء عبدالفتاح ويؤكد تحريضه ضد الشرطة المصرية

واستنكر الحسيني، الكذب البواح وإدعاء البطولة وإدعاء العمل السياسي، وأن علاء يريد للبشر حياة أفضل، متسائلًا " حياة أفضل إزاي بحرقهم وشتيمة مرتاتهم وأمهاتهم وانشاء تنظيمات مسلحة لاغتيالاتهم، هي دي الحياة الأفضل!؟؟".

وتابع: ليلى سويف والدة علاء نشرت منشور على مواقع التواصل الاجتماعي، يتضمن رسالة موجهه لزعماء العالم، مفاداها إن الإنسان أغلى ما نملك، "يتحدثون دائما عن الحرية، وانطلاقا من كلام دكتور ليلى، هوهو، إذًا من يحرض على الإنسان، يجب أن يتعاقب والذي يحرض على اغتيال وحرق الانسان، يتعاقب، واللي بيحرض على حرق المؤسسات يتعاقب".

وأضاف الحسيني متسائلًا "اللي بقوله كلام غريب على أي عقل عادي أو على أي نفس بشرية فطرتها سليمة، مهو اللي هيقولي لأ وفيها ايه هيكون عنده مشكلة نفسية ده بجد او عنده مشكلة وطنية ده حقيقي".

تابع موقع تحيا مصر علي