عاجل
الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

أحمد العوضي: حملة المقاطعة لازم نستمر عليها حتى وإن توقف العدوان

أحمد العوضي
أحمد العوضي

طالب الفنان أحمد العوضي جمهوره ومتابعيه بالاستمرار في مقاطعة المنتجات التي تدعم الكيان الإسرائيلي، وذلك من خلال منشور عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك.

تحيا مصر يرصد تفاصيل أحدث منشورات أحمد العوضي عبر فيسبوك

أحمد العوضي وحملة المقاطعة

وكتب أحمد العوضي: حملة المقاطعة لازم نستمر عليها حتى وإن توقف العدوان.. احنا أكبر قوة شرائية في العالم لازم نتعود ان احنا مقاطعين لمنتجاتهم ومش عاوزنها وعندنا بديل لكل حاجة حتى وإن كان أقل جودة.. محدش بيموت من غير ماكدونالدز وبيبسي وكنتاكي وووووو.. بل بالعكس أكلهم الللي بيجيبلنا الوبا والمرض.

وتابع: ده أقل حاجة نقدر ننصر بيها دينا وأخواتنا وأقل حاجة نقدر نحارب بيها العدوان.. أن احنا منكونش سبب في أي جنيه يخشلهم.. ونعلم أولادنا أن المنتجات دي أصبحت من المحرمات يعني، نغرس في أولادنا أن الحاجات دي اجباري أنك تقاطعها.. مع الوقت مقاطعتنا هتجيبهم الأرض.. أخواتي اوعي تستهون بالمقاطعة ركعوهم وميكسبش منك جنيه.. حملات المقاطعة مستمرة وهتستمر ويارب نفضل مكلمين حتى وإن توقف العدوان.

أحمد العوضي يتبرع للهلال الأحمر

وفي وقت سابق، تطوع الفنان أحمد العوضي في جمعية الهلال الأحمر وطلب من متابعيه التبرع لأهالي فلسطين ومساندتهم ودعمهم في وضعهم الراهن، وذلك من خلال منشور عبر حسابه الشخصي على موقع تبادل الصور والفيديوهات إنستجرام.

وكتب أحمد العوضي: مساء الفل على كل أخواتي، طبعًا كلنا عارفين اللي بيحصل لأخواتنا في غزة أنا هنا في الهلال الأحمر المصري مع أخواتنا الأبطال المتطوعين في الهلال الأحمر، أنا عايز أطلب منكم حاجة إحنا خلاص نزلنا صور وبوستات والحاجات دي مش كفاية عايزك تتصرف تصرف فعلي مش مجرد كلام عشان ميبقاش أننا بس بنتفاعل بمجرد كلام، وإحنا من جوانا موجوعين على أخواتنا في غزة.

سبب تأجيل فيلم البلدوزر

وعلى صعيد أخر، أكد أحمد العوضي على أن السبب وراء تأجيل استكمال فيلم البلدوزر هو تكلفته الإنتاجية الضخمة، وذلك خلال لقاء له عبر برنامج et بالعربي.

وقال أحمد العوضي: البلدوزر فيلم قائم ولكن مع ارتفاع سعر العملة والموضوع إنتاجيا بقى مكلف فاتأجل شوية، وأستاذ طارق العريان دخل يصور مسلسل معاوية وأنا دخلت أصور ضرب نار مع الدولار لما غلي لكن هو فيلم قائم والسيناريو بتاعه خلصان.

تابع موقع تحيا مصر علي