عاجل
الأحد 12 مايو 2024 الموافق 04 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

في ذكرى ميلاد نور الشريف.. لن تتخيل ما فعله مع أبطال مسلسل الدالي

نور الشريف
نور الشريف

نحتفل اليوم الأحد، بذكرى ميلاد نور الشريف صائد الجوائز الذي صنع مدرسة خاصة به في مجال الفن، حيث أنه ولد في مثل هذا اليوم 28 أبريل من عام 1946 وترك لنا أعمال فنية نفخر بها أمام الوطن العربي بأجمعه.

ذكرى ميلاد نور الشريف 

للفنان نور الشريف موقف إنساني جمعه بأبطال مسلسل الدالي، حيث أنه قرر صرف مرتب شهري لنجوم العمل لمدة 3 سنوات لدعمهم حيث أنهم كانوا في بداياتهم الفنية، وهو ما يرصده تحيا مصر في ذكرى ميلاد نور الشريف.

نور الشريف 

نور الشريف يصرف مرتب شهري لأبطال مسلسل الدالي 

وروت هذا الموقف روجينا بصالي عبر حسابها الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك قائلة في ذكرى ميلاد نور الشريف: وأحنا في المعهد ‏أستاذ "نور الشريف" الله يرحمه أختار مجموعة شباب يشاركوه بطولة مسلسل "الدالي"، قرر ظهور مواهب جديدة كعادته -معظمهم بقوا نجوم دلوقت-.. لكن الحقيقة عمل حاجة غريبة جدًا بالنسبة لنا؛ قرر بالإتفاق مع شركة الإنتاج دعم الشباب ديه بعمل راتب شهري ليهم! علشان مايضطروش لقبول أي دور لتحقيق مكاسب مادية تعينهم على ظروف المعيشة، عمل راتب شهري بخلاف أجرهم في المسلسل ده أو أي مسلسل مع الشركة المنتجة، واللي هي شركة الأستاذ "محمد فوزي".. وأستمر الراتب ده تلات سنوات على ما أتذكر، كان أشبه بعقد إحتكار؛ لكن مامنعهمش يشاركوا في مسلسلات أخرى بره الشركة، بس بعد ما يرجعوا له بمعنى نختار سوا حرصًا عليهم.. كان بيشتغل معاهم على كل دور وكان كمان الحقيقة بيتعب على شغله ومافيش عمل بدون بروفات وقعدات ترابيزة طويلة ومناقشات وحوارات ومذاكرة.

الفنان الراحل نور الشريف 

وتابعت في ذكرى ميلاد نور الشريف، فتح لهم مكتبه ومكتبته وراعى موهبتهم، وبالمناسبة منهم ناس كان بيسهل عليهم مهمة اختيار ملابس الشخصية من دولابه هو شخصيًا، من ملابس أعمال شارك فيها..
مش بس كده كان بيدخل معارك علشان الممثلين اللي معاه يكونوا مرتاحين في شغلهم، لدرجة إنه كان بيشرط على الإنتاج إن ملابس الشخصية على حساب الشركة مش على الشباب دول.. 
أستاذ نور كان فاهم يعني إيه نجومية وكان فاهم يعني إيه رعاية موهبة ومتطلبات ده، وتطبيقها بشكل جدي.. ساعد وكان داعم لناس كتير وطلع مواهب كتيرة مش بس في التمثيل في كل التخصصات ماوقفش في وش حد ولا كان سبب في إحباط لحد.. وتقريبًا "نور الشريف" الوحيد اللي طلع العدد ده من ممثلين ومخرجين ومؤلفين.

نور الشريف مدرسة فنية

وقد نتفق أو نختلف مع مدرسة نور الشريف ومنهج أداءه التمثيلي؛ لكن لا ننكر أنه كان فنان «حرفجي وصنايعي شاطر» ونجم فاهم وواعي ومثقف، فنان حقيقي مهموم بمشاكل مجتمعه ومحيطه ليس شخص مدعي، صادق ومخلص لشغله وفنه، فنان حقيقي.

تابع موقع تحيا مصر علي