عاجل
الثلاثاء 30 أبريل 2024 الموافق 21 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

مصطفى شعبان: نجاح مسلسل المعلم فكرني بأيام الحاج متولي.. وقريب هرجع للسينما

مصطفى شعبان
مصطفى شعبان

تحدث الفنان مصطفى شعبان عن نجاح مسلسل المعلم، الذي يعرض حاليًا عبر شاشات التلفزيون ضمن قائمة مسلسلات رمضان 2024، وذلك خلال لقاء له ببرنامج et بالعربي.

مصطفى شعبان: مسلسل المعلم حقق نجاح أكتر مما كنا متوقعين

وقال مصطفى شعبان في تصريحاته التي يرصدها موقع تحيا مصر: الحمد لله المسلسل حقق نجاح أكتر مما كنا متخيلين وكنت عارف أن القصة هتعجب الناس ولقيت كمان مش بس في مصر ولكن في الوطن العربي كله وفكرني بأيام الحاج متولي والزوجة الرابعة.

مصطفى شعبان 

وتابع حديثه عن مسلسل المعلم قائلا: أنا بحب الشخصيات الشعبية واتحمست للموضوع الأول، صيد السمك جديد على الدراما متعملش قبل كدا بالألوان والبحر والشبكة الحاجات دي مشوفناهاش، وفي ذكرياتنا بس فيلم شادر السمك وكان ساعة ونصف بس احنا متبحرين في العالم السمك.

مصطفى شعبان: جان رامز صاحبي

وعن علاقته بالممثل الطفل جان رامز قال مصطفى شعبان: جان رامز صاحبي، احنا بقينا صحاب وبنتكلم في أمور وبيبعتلي على واتساب بياخد رأيي في حاجات، بقينا علاقة صحوبية وهو في الأساس كان جاي يعمل شخصيتي وأنا صغير ولما عملنا بروفة ملقتش حد بالقبول اللي عنده يعرف يعمل دور ابني فخليناه يعمل الاتنين.

وفي اللقاء ذاته أعلن مصطفى شعبان عن عودته للسينما، وقال: قريب بإذن الله في فيلم قريب، ومشروع حتى لا يطير الدخان لسه قائم، وكنت أنا ودكتور مدحت العدل ولكن هو انشغل في حاجات وأنا انشغلت في حاجات بس لسه عايزين نعمله وهو حلم من احلامي.

أبطال مسلسل المعلم

ويجتمع عدد كبير من النجوم في مسلسل المعلم منهم: مصطفى شعبان، سهر الصايغ، هاجر احمد، أحمد بدير، عبد العزيز مخيون، انتصار، منذر رياحنة، سلوى خطاب، محمود الليثى، أحمد فؤاد سليم، سارة نور، محمد العمروسى، أحمد عبدالله محمود، أسامة الهادى، مصطفى حشيش، لبنى ونس، طارق النهري، مفيد عاشور، علاء زينهم، حمدي هيكل الطفل جان رامز، والعمل من تأليف محمد الشواف وإخراج مرقس عادل وإنتاج شركة سينرجى.

تابع موقع تحيا مصر علي